Fiscal and distributive dichotomies of political-budget cycles:

analysis of the contingency reserve in Brazilian municipalities

Authors

  • Lucas Costa Souza Universidade de São Paulo (USP)
  • Ricardo Rocha de Azevedo Federal University of Uberlândia
  • Jaime Crozatti University of Sao Paulo

DOI:

https://doi.org/10.21874/rsp.v72i01.4587

Keywords:

dicotomias do orçamento público, credibilidade da reserva de contingência, ciclos político-orçamentários nas finanças públicas

Abstract

The present study aimed to verify the level of adequacy of the contingency reserve in the budget of Brazilian municipalities, based on the hypothesis that, in addition to fiscal use, there is political and distributive use of this mechanism in the budget process. The theory of political-budget cycles together with the literature on public finance management made it possible to develop the theme in the context of the dichotomies between fiscal rebalancing and political opportunism in the public budget. Data from the Brazilian Public Sector Accounting and Tax Information System were collected for the period from 2015 to 2019. Descriptive statistics were analyzed using the World Bank's PEFA framework, and tests of mean differences (t test of Student) of the contingency reserve rates that showed adequate use of the mechanism by the municipalities with positive fiscal results. On the other hand, the tests also allowed for opportunistic political use of the reserve, taking into account the electoral scenario. It was found that the deficient municipalities have an incremental stance in the political-budget cycles. The results bring weightings on World Bank metrics and implications for the public finance literature by showing that the opportunistic political use of the contingency reserve can hinder the fiscal balance objectified by the legislation and reduce the credibility of the budget. The findings are expected to imply future studies on the specifications of the calculation bases to be considered for the contingency reserve and for other types of budgetary provisions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas Costa Souza, Universidade de São Paulo (USP)

Mestrando em Gestão de Políticas Públicas pela Escola de Artes, Ciências e Humanidades da USP. Bacharel em Ciências Contábeis pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Ricardo Rocha de Azevedo, Federal University of Uberlândia

Professor do Programa de Pós-Graduação em Ciências Contábeis da Universidade Federal de Uberlândia (PPGCC FACIC/UFU). Doutor e mestre em Controladoria e Contabilidade pela FEARP-USP.

Jaime Crozatti, University of Sao Paulo

Professor do mestrado e da graduação em Gestão de Políticas Públicas da Escola de Artes, Ciências e Humanidades da USP. Doutor em Controladoria e Contabilidade pela FEA/USP.

References

Alesina, A.; Roubini, N. Political Cycles in OECD Economies. Review of Economic Studies, v. 59, p. 663-688, 1992.

Allen, R.; Hemming, R.; Potter, B. H. The International Handbook of Public Financial Management. Hampshire/UK: Palgrave Macmillam, 2013.

Andrews, M. What would an ideal public finance management system look like? In: Shah, A. Budgeting and budgetary institutions. Washington: The World Bank, 2007.

Anessi-Pessina, E.; Sicilia, M.; Steccolini, I. Budgeting and rebudgeting in local government: siamese twins? Public Administration Review, v. 72, n. 6, p. 875-884, 2012.

Anessi-Pessina, E.; Sicilia, M.; Steccolini, I. Rebudgeting: scope, triggers, players. Budgetary Research Review, v. 5, n. 1, p. 15-29, 2013.

Antunes, M. C. Informações sobre desempenho orçamentário: estudo comparativo das normas orçamentárias no Brasil e Estados Unidos da América. Revista do Serviço Público, v. 70, n. 2, p. 219-238, 2019.

Aquino, A. C. B.; Azevedo, R. R. O “ir”realismo orçamentário nos municípios brasileiros. Business and Management Review, v. 5, n. 1, p. 210-224, 2015.

Aquino, A. C. B.; Azevedo, R. R. Restos a pagar e a perda da credibilidade orçamentária. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 51, n. 4, p. 580-595, 2017.

Azevedo, R. R.; Aquino, A. C. B.; Lino, A. F.; Cavalmoretti, G. A precariedade do conteúdo informacional dos anexos de riscos fiscais de municípios brasileiros. Advances in Scientific and Applied Accounting, v. 12, n. 2, p. 4-22, 2019.

Banco Mundial. Public Expenditure and Financial Accountability (PEFA) - Framework for assessing public financial management. 2018. Disponível em: https://www.pefa.org/sites/default/files/PEFA_2016_Framework_Final_WEB_0.pdf. Acesso em: 29 jan. 2020.

Baldissera, J. F.; Costa, R. F. S.; Dall’asta, D.; Fiirst, C. Influência das características políticas e eleitorais sobre a abertura de créditos adicionais. Revista Contabilidade, Gestão e Governança, Brasília, v. 22, n. 1, p. 101-117, jan./abr. 2019.

Bartoluzzio, A. I. S. S.; Dos Anjos, L. C. M. Ciclos políticos e gestão fiscal nos municípios brasileiros. Revista de Administração Contemporânea, v. 24, n. 2, p. 167-180, 2020.

Brasil, Lei Complementar nº 101, de 4 de maio de 2000. Estabelece normas de finanças públicas voltadas para a responsabilidade na gestão fiscal e dá outras providências. Diário Oficial, Brasília, DF, 05 mai. 2000.

Brasil, Lei nº 4.320, de 17 de março de 1964. Estatui Normas Gerais de Direito Financeiro para elaboração e controle dos orçamentos e balanços da União, dos Estados, dos Municípios e do Distrito Federal. Diário Oficial, Brasília, DF, 23 mar. 1964.

Brasil. Projeto de Lei Complementar nº 295 de 21 de junho de 2016. Estabelece, com amparo nos arts. 163 e 165, § 9º, da Constituição Federal, normas gerais sobre planejamento, orçamento, fundos, contabilidade, controle e avaliação na administração pública; altera a Lei Complementar nº 101, de 4 de maio de 2000; e revoga a Lei nº 4.320, de 17 de março de 1964. Disponível em: https://www.camara.leg.br. Acesso em: 02 dez. 2019.

Brender, A.; Drazen, A. How do budget deficits and economic growth affect reelection prospects? Evidence from a large panel of countries. The American Economic Review, v. 98, n. 5, p. 2203-2220, 2008.

Caiden, N. The myth of the annual budget. Public Administration Review, v. 42, n. 06, p. 516-523, nov./dec 1982.

Cebotari, A. et al. Fiscal risks: sources, disclosure, and management. Washington, DC: International Monetary Fund, 2008.

Conselho Federal de Contabilidade (CFC). Norma brasileira de contabilidade, NBC TSP 03, de 21 de outubro de 2016.

Cruvinel, D. P.; Lima, D. V. Adoção do regime de competência no setor público brasileiro sob a perspectiva das normas brasileiras e internacionais de contabilidade. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, v. 5, n. 3, p. 69-85, 2011.

Domingos, F. D.; Aquino, A. C. B. Competências (não exercidas) das comissões de orçamento e finanças nas câmaras municipais. Revista de Administração Pública, v. 53, n. 6, p. 1161-1178, 2019.

Downs, A. An economic theory of political action in a democracy. Journal of Political Economy, v. 65, n. 2, p. 135-150, 1957.

Francesco, M. Di. Rules and flexibility in public budgeting: the case of budget modernisation in Australia. Australian Journal of Public Administration, v. 75, n. 2, p. 236–248, 2016.

Giacomoni, J. Orçamento Público. São Paulo: Atlas, 2010.

Lindblom, C. E. The science of “muddling through”. Public administration review, v. 12, n. 1, p. 79-88, 1959.

Marciniuk, F. L.; Bugarin, M. S. A Influência da reeleição nas políticas fiscais subnacionais. Revista Brasileira de Economia, v. 73, n. 2, p. 181-212, 2019.

Martins, G. A.; Theóphilo, C. R. Metodologia da investigação científica para Ciências Sociais Aplicadas. São Paulo: Atlas, 2009.

Monteiro, B. R. P.; Gomes, R. C. Experiências internacionais com o orçamento público por regime de competência. Revista Contabilidade & Finanças, São Paulo, v. 24, n. 62, p. 103-112, 2013.

Nakaguma, M. Y.; Bender, S. Ciclos políticos e resultados eleitorais: um estudo sobre o comportamento do eleitor brasileiro. Revista Brasileira de Economia, v. 64, n. 1, p. 3-24, 2010.

Nordhaus, W. D. The political business cycle. Review of Economic Studies, v. 42, n. 2, p. 169-190, 1975.

Oliveira, F. G. A reserva de contingência inserta no projeto de lei orçamentária anual. Revista Jurídica Luso Brasileira, Lisboa, v. 3, n. 1, 2015.

Peters, B. G. Governance responses to the fiscal crisis - comparative perspectives. Public Money & Management, v. 31, n. 1, p. 75-80, 2011.

Peters, B. G.; Pierre, J.; Randma-Liiv, T. Global financial crisis, public administration and governance: do new problems require new solutions? Public Organiz. Rev., v. 11, n. 13, 2010.

Pollitt, C. Public Management reform: reliable knowledge and international experience. OECD Journal on Budgeting, v. 3, n. 3, p. 121-136, 2003.

Queiroz, D. B.; Morais, L. M. F.; Souza, A. G. S. F.; Silva, V. K. R. Mandatos eleitorais e ciclos político-orçamentários: evidências dos estados brasileiros. Administração Pública e Gestão Social, v. 11, n. 2, 2019.

Rezende, F.; Cunha, A. A reforma esquecida: orçamento, gestão pública e desenvolvimento. Rio de Janeiro: FGV, 2013.

Robinson, M. Aggregate expenditure ceilings and allocative flexibility. OECD Journal on Budgeting, v. 12, n. 3, p. 1–19, 2013.

Rocha, D. G.; Marcelino, G. F.; Santana, C. M. Orçamento público no Brasil: a utilização do crédito extraordinário como mecanismo de adequação da execução orçamentária brasileira. Revista de Administração, São Paulo, v. 48, n. 4, p. 813-827, 2013.

Rogoff, K. Equilibrium political budget cycles. The American Economic Review, v. 80, n. 1, p. 21-26, 1990.

Rose, S. Do fiscal rules dampen the political business cycle? Public Choice, v. 128, p. 407- 431, 2006.

Sakurai, S. N. Ciclos políticos nas funções orçamentárias dos municípios brasileiros: uma análise para o período 1990 – 2005 via dados em painel. Estudos Econômicos, v. 39, n. 1, p. 39-58, 2009.

Schick, A. Incremental budgeting in a decremental Age. Policy Sciences, v. 16, n. 1, 1983.

Schick, A. The role of fiscal rules in budgeting. OECD Journal on Budgeting, v. 03, n. 03, 2003.

Schick, A. Performance budgeting and accrual budgeting: decision rules or analytic tools? OECD Journal on Budgeting, v. 7, n. 2, 2007.

Schick, A. The metamorphoses of performance budgeting. OECD Journal on Budgeting, v. 13, n. 2, p. 1-32, 2014.

Secretaria do Tesouro Nacional (STN). Manual de contabilidade aplicada ao setor público. 8ª edição. Brasília: STN, 2019.

Secretaria do Tesouro Nacional (STN). Sistema de Informações Contábeis e Fiscais do Setor Público Brasileiro (SICONFI). Disponível em: https://siconfi.tesouro.gov.br/siconfi/pages/public/consulta_finbra/finbra_list.jsf;jsessionid=ku+3l1NRZKM0NKTds4+Moadj.node1. Acesso em: 09 nov. 2020.

Tribunal Superior Eleitoral (TSE). Repositório de dados eleitorais. Disponível em: http://www.tse.jus.br/eleicoes/estatisticas/repositorio-de-dados-eleitorais-1/repositorio-de-dados-eleitorais. Acesso em: 30 jan. 2019.

Wehner, J. Effective financial scrutiny. In: Stapenhurst, R.; Johnston, N.; Pelizzo, R. The Role of Parliaments in Curbing Corruption. World Bank Publications, 2006.

Widyaningrum, W.; Setiawan, D.; Brahmana, R. K. Factors affecting rebudgeting in local government: from organizational feature to political variables. International Journal of Economics and Management, v. 13, n. 1, p. 139–152, 2019.

Wildavsky, A. Political implications of budgetary reform. Public Administration Review, v. 21, n. 04, p. 183-190, 1961.

Wildavsky, A. The politics of the budgetary process. Boston: Little Brown, 1964.

Published

2021-03-31

How to Cite

Souza, L. C., Rocha de Azevedo, R., & Crozatti, J. (2021). Fiscal and distributive dichotomies of political-budget cycles:: analysis of the contingency reserve in Brazilian municipalities . Revista Do Serviço Público, 72(1), 232-261. https://doi.org/10.21874/rsp.v72i01.4587

Issue

Section

Artigos