Centralized public purchases

advantages and disadvantages in the light of sustainability criteria

Authors

Keywords:

centralized public purchases, shared public purchases, sustainable public purchases, innovation, circular economy

Abstract

 This research aims to identify the advantages and disadvantages of using centralized public purchasing in Public Administration, considering sustainability criteria. The methodology used was an integrative systematic review of the literature, based on the collection available on the Portal of Scientific Journal of the CAPES. The analysis of the results adopted a qualitative approach processed through a content analysis of a descriptive nature, which used the exhaustiveness rule to determine the corpus – what it means the reading and the interpretation of all 28 selected articles. The results found corroborate the expected advantages and disadvantages, which demonstrates that centralized purchasing should not be used universally and the choice of solution must be justified during the preparation of the Preliminary Technical Study. It was also found that centralized purchasing can contribute to the development of new sustainable products. The work provides support so that managers can decide to use the typology that best suits their specific case, with the necessary precautions to mitigate risks and maximize the benefits.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lúcio Mário Mendonça de Góis, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Master's student in Public Administration, Federal University of Sergipe (UFS). Specialist in Public Management, Tiradentes University (UNIT). Specialist in People Management with Coaching, Universidade Monteiro Lobato (FATO). Bachelor in Civil Engineering, Federal University of Sergipe (UFS).

Abimael Ouro, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doctor in Administration, Federal University of Bahia (UFBA). Master in Administration, Federal University of Sergipe (UFS). Bachelor in Administration, Faculty of Administration and Business of Sergipe (FANESE). Professor, Executive Secretariat Departmen, Federal University of Sergipe (UFS).

Cláudio Márcio Campos de Mendonça, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Post-doctorate in Management, Católica Porto Business School (CPBS). PhD in Administration, Federal University of Rio Grande do Norte (UFRN). Master in Administration, MBA in Information Technology Management and University Management, and Bachelor in Administration,Universidade Potiguar (UnP). Professor with Exclusive Dedication, Federal University of Sergipe (UFS).

References

ALVES, J. S. M. et al. Impacto Econômico entre Dois Modelos de Compras Públicas: Centralizado e Descentralizado. Revista Gestão & Saúde (Brasília), v. 10, n. 3, p. 278–297, 2019.

ARAÚJO, G. B. P. DE; LEMOS, L. B. DE S. A Gestão de Compras Públicas: um Estudo de Caso da Central de Compras do Distrito Federal. Teoria e Prática em Administração, v. 10, n. 2, p. 124–137, 2020.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro . São Paulo: Edições 70, 2016.

BLEDA, M.; CHICOT, J. The role of public procurement in the formation of markets for innovation. Journal of Business Research, v. 107, n. online 21 Feb. 2019, p. 186–196, 2020.

BOLTON, P. Public Procurement as a Tool to Drive Innovation in South Africa. Potchefstroom Electronic Law Journal, v. 19, p. 1–35, 2016.

BOTELHO, Louise; CUNHA, Cristiano; MACEDO, Marcelo. O Método da Revisão Integrativa nos Estudos Organizacionais. Belo Horizonte: Revista Gestão e Sociedade, Volume 5, Número 11, p. 121-136, 2011.

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 12 out. 2022.

BRASIL. Decreto nº 7.746, de 5 de junho de 2012. Regulamenta o art. 3º da Lei nº 8.666, de 21 de junho de 1993, para estabelecer critérios, práticas e diretrizes para a promoção do desenvolvimento nacional sustentável nas contratações realizadas pela administração pública federal, e institui a Comissão Interministerial de Sustentabilidade na Administração Pública – CISAP. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/decreto/d7746.htm. Acesso em: 20 out. 2022.

BRASIL. Decreto nº 9.178, de 23 de outubro de 2017. Altera o Decreto nº 7.746, de 5 de junho de 2012, que regulamenta o art. 3º da Lei nº 8.666, de 21 de junho de 1993, para estabelecer critérios, práticas e diretrizes para a promoção do desenvolvimento nacional sustentável nas contratações realizadas pela administração pública federal direta, autárquica e fundacional e pelas empresas estatais dependentes, e institui a Comissão Interministerial de Sustentabilidade na Administração Pública – CISAP. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9178.htm#art1. Acesso em: 20 out. 2022.

BRASIL. Lei nº 8.666, de 21 de junho de 1993. Regulamenta o art. 37, inciso XXI, da Constituição Federal, institui normas para licitações e contratos da Administração Pública e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8666cons.htm. Acesso em: 12 out. 2022.

BRASIL. Lei nº 12.187, de 29 de dezembro de 2009. Institui a Política Nacional sobre Mudança do Clima - PNMC e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l12187.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2012.187%2C%20DE%2029%20DE%20DEZEMBRO%20DE%202009.&text=Institui%20a%20Pol%C3%ADtica%20Nacional%20sobre,PNMC%20e%20d%C3%A1%20outras%20provid%C3%AAncias. Acesso em: 20 out. 2022.

BRASIL. Lei nº 12.305, de 2 de agosto de 2010. Institui a Política Nacional de Resíduos Sólidos; altera a Lei no 9.605, de 12 de fevereiro de 1998; e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12305.htm. Acesso em: 20 out. 2022.

BRASIL. Lei nº 12.349, de 15 de dezembro de 2010. Altera as Leis nos 8.666, de 21 de junho de 1993, 8.958, de 20 de dezembro de 1994, e 10.973, de 2 de dezembro de 2004; e revoga o § 1o do art. 2o da Lei no 11.273, de 6 de fevereiro de 2006. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/lei/l12349.htm. Acesso em: 20 out. 2022.

BRASIL. Lei nº 14.133, de 1º de abril de 2021. Lei de Licitações e Contratos Administrativos. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2021/lei/L14133.htm. Brasília, DF: Presidência da República. Acesso em: 22 out. 2022.

BRASIL. Ministério da Fazenda. Orientações: contratações sustentáveis. Brasília: Coordenação-Geral de Recursos Logísticos/SPOA, 2014.

BRITO, Felipe Pires M. de. Contratações Públicas Sustentáveis: (Re)leitura verde da atuação do Estado brasileiro. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2020.

CMMAD (1987). Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future. Transmitted to the General Assembly as an Annex to document A/42/427 - Development and International Cooperation: Environment. United Nations, 1987. Disponível em https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our-common-future.pdf. Acesso em 12 de outubro de 2022.

CONFORTO, Edivandro; AMARAL, Daniel; SILVA, Sérgio. Roteiro para revisão bibliográfica sistemática: aplicação no desenvolvimento de produtos e gerenciamento de projetos. Porto Alegre: 8º Congresso Brasileiro de Gestão de Desenvolvimento de Produto, 2011.

COUTO, H. L. G. DO; RIBEIRO, F. L. Objectives and challenges of the sustainable public procurement policy in Brazil: expert opinions. Revista de Administração Pública (Rio de Janeiro), v. 50, n. 2, p. 331, 2016.

FERRER, F. (2013). Os desafios do setor público para construir um novo modelo de Compras. Congresso CONSAD de Gestão Pública, Brasília.

GHISETTI, C. Demand-pull and environmental innovations: Estimating the effects of innovative public procurement. Technological Forecasting & Social Change, v. 125, p. 178–187, 2017.

HOEKMAN, B.; TAŞ, B. K. O. Procurement policy and SME participation in public purchasing. Small Business Economics, v. 58, n. 1, p. 383–402, 2020.

JOHNSEN, T. E.; MIEMCZYK, J.; HOWARD, M. A systematic literature review of sustainable purchasing and supply research: Theoretical perspectives and opportunities for IMP-based research. Industrial Marketing Management, v. 61, p. 130–143, 2016.

JR, I. T. G.; LAUTENSCHLAGER, L. A efetividade da obrigatoriedade da inserção do critério de sustentabilidade nas compras públicas de 2010 a 2014. Universitas/jus : revista do Instituto de Ciências Jurídicas e Sociais do Centro Universitário de Brasília, v. 27, n. 1, 2016.

KRIEGER, B.; ZIPPERER, V. Does green public procurement trigger environmental innovations? Research Policy, v. 51, n. 6, p. 104516, 2022.

KRISTENSEN, H. S.; MOSGAARD, M. A.; REMMEN, A. Circular public procurement practices in Danish municipalities. Journal of Cleaner Production, v. 281, p. 124962, 2020.

LEAL FILHO, W. et al. Sustainability and procurement practices in higher education institutions: Barriers and drivers. Journal of Cleaner Production, v. 231, p. 1267–1280, 2019.

LUNDBERG, S. et al. Using public procurement to implement environmental policy: an empirical analysis. Environmental Economics and Policy Studies, v. 17, n. 4, p. 487–520, 2015.

MEDEIROS, A. K. DE et al. Transparência de Compras Públicas Sustentáveis – um caminho a ser traçado. Liinc em Revista, v. 9, n. 2, 2013.

MEDZHYBOVSKA, N.; LEW, A. Micro businesses participation in public procurement: Evidence from Ukraine. Economics & Sociology, v. 12, n. 3, p. 98–113, 2019.

MOREIRA, E. B.; RIBEIRO, L. C. (2016). Centralização de compras públicas no Brasil. Revista de Direito Público da Economia, 14(56), p. 57-74.

NASCIMENTO, J. O. DO et al. Aderência aos critérios de sustentabilidade pelos órgãos federais no Estado de São Paulo. Revista de Ciências da Administração, v. 20, n. Special Edition, p. 24–36, 2018.

NOTO, K.; KOJO, T.; INNAMI, I. Does Scale of Public Hospitals Affect Bargaining Power? Evidence From Japan. International Journal of Health Policy and Management, v. 6, n. 12, p. 695–700, 2017.

NTSONDÉ, J.; AGGERI, F. Stimulating innovation and creating new markets – The potential of circular public procurement. Journal of Cleaner Production, v. 308, p. 127303, 2021.

OLIVEIRA, B. C. S. C. M. DE; SANTOS, L. M. L. DOS. Public procurement as a policy for sustainable development. Revista de Administração Pública (Rio de Janeiro), v. 49, n. 1, p. 189, 2015.

PAES, C. O. et al. Práticas, Benefícios e Obstáculos nas Compras Públicas Sustentáveis: uma Revisão Sistemática de Literatura. RGSA : Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 13, n. 2, p. 21–39, 2019.

PAZIRANDEH, A.; HERLIN, H. Unfruitful cooperative purchasing: A case of humanitarian purchasing power. Journal of Humanitarian Logistics and Supply Chain Management, v. 4, n. 1, p. 24–42, 2014.

PÉREZ, A. V et al. Evaluating the centralized purchasing policy for the treatment of hepatitis C: The Colombian CASE. Pharmacology research & perspectives, v. 7, n. 6, p. e00552- n/a, 2019.

SÁNCHEZ-CARREIRA, M. DEL C.; PEÑATE-VALENTÍN, M. C.; VARELA-VÁZQUEZ, P. Public procurement of innovation and regional development in peripheral areas. Innovation (Abingdon, England), v. 32, n. 1, p. 119–147, 2019.

SANTOS, A. L. T. DOS; REIS, A. DA C. Tendências Teóricas do Gerenciamento de Riscos em Compras Públicas Sustentáveis: uma análise Bibliométrica a partir das bases Scopus e Web of Science. RGSA : Revista de Gestão Social e Ambiental, v. 15, p. 1–18, 2021.

SEBRAE-SC. Economia compartilhada como oportunidade de negócio. Santa Catarina: Sebrae, 2017. Disponível em https://www.sebrae-sc.com.br/blog/economia-compartilhada-como-oportunidade-de-negocio#:~:text=A%20economia%20compartilhada%20%C3%A9%20um,um%20local%2C%20regi%C3%A3o%20e%20pa%C3%ADs. Acesso em 12 de outubro de 2022.

SILVA, R. C. DA; BARKI, T. V. P. Compras públicas compartilhadas: a prática das licitações sustentáveis. Revista do Serviço Público, v. 63, n. 2, p. 157–175, 2012.

STRITCH, J. M. et al. Sustainability Policy Objectives, Centralized Decision Making, and Efficiency in Public Procurement Processes in U.S. Local Governments. Sustainability (Basel, Switzerland), v. 12, n. 17, p. 6934, 2020.

WALKER, H. et al. Collaborative Procurement: A Relational View of Buyer-Buyer Relationships. Public Administration Review, v. 73, n. 4, p. 588–598, 2013.

WOLDESENBET, K.; WORTHINGTON, I. Public Procurement and Small Businesses: Estranged or Engaged? Journal of Small Business Management, v. 57, n. 4, p. 1661–1675, 2019.

Published

2024-04-08

How to Cite

Mendonça de Góis, L. M., Ouro, A., & Campos de Mendonça, C. M. (2024). Centralized public purchases: advantages and disadvantages in the light of sustainability criteria. Revista Do Serviço Público, 75(1), 161-181. Retrieved from https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/10150

Issue

Section

Artigos