The construction of accessibility and inclusion policies in federal universities

the case of the Federal University of Rio Grande (RS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21874/rsp.v76i4.11359

Keywords:

inclusion, accessibility, public policy, multiple streams framework

Abstract

This article arose from an interest in understanding the development of accessibility and inclusion policies within federal universities. The objective was to analyze the processes that lead an issue to become a decision-making agenda in a complex organization like a university, until it becomes an effective policy. To this end, we examined the process that gave rise to the Accessibility and Inclusion Policy at the Federal University of Rio Grande (FURG), drawing on analytical insights from the fields of public policy and organizational theory. We adopted a case study methodology, focusing on semi-structured interviews with stakeholders involved in the development of this policy, as well as documentary analysis of meeting minutes and other documents produced by the university throughout the process. The main finding of the research concerns the confluence of the three streams – problem, solution, and policy – and the opening of a window of political opportunity that enabled the inclusion on the agenda and the development of FURG’s accessibility and inclusion policy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bruna da Cruz Schneid, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas – RS, Brasil

Master in Public Administration from the Federal University of Pelotas (PROFIAP-UFPel). Assistant in Administration at the Federal University of Rio Grande (FURG), working at the São Lourenço do Sul Campus.

Márcio Barcelos, Universidade Federal de Pelotas (UFPEL), Pelotas – RS, Brasil

PhD in Sociology from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Professor of the Professional Master's Degree in Public Administration (PROFIAP) at the Federal University of Pelotas (UFPel).

References

BORGES, Janiele Cristine Peres et al. Teorias organizacionais e análise de políticas públicas: formação de agenda como elemento de conexão. Revista Grifos – Universidade Comunitária da Região de Chapecó – Unochapecó, Chapecó, v. 33, n. 61, 2023. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.22295/grifos.v33i61.7403>. Acesso em: 26 jul. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Dispõe sobre a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília: Presidência da República, 2015. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm>. Acesso em: 17 mar. 2024.

CAIRNEY, Paul; ZAHARIADIS, Nikolaos. Multiple streams approach: a flexible metaphor presents an opportunity to operationalize agenda setting processes. In. ZAHARIADIS, Nikolaos. Handbook of Public Policy Agenda Setting. Edward Elgar Publishing, 2016.

CAIRNEY, Paul. Understanding public policy. Basingstoke, UK: Palgrave. 2012.

CAPELLA, Ana Cláudia Niedhardt. Formulação de políticas públicas. Brasília: ENAP, 2018. 151 p. Disponível em: <https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/3332/1/Livro_Formula%c3%a7%c3%a3o%20de%20pol%c3%adticas%20p%c3%bablicas.pdf>. Acesso em 07 jan. 2023.

CAPELLA, Ana Cláudia Niedhardt. O modelo de Múltiplos Fluxos: contribuições, limites e perspectivas. In. BRASIL, Felipe Gonçalves; CAPELLA, Ana Cláudia Niedhardt (org.). Abordagens contemporâneas para a análise de políticas públicas. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2022, p. 9–48.

COHEN, Michael D.; MARCH, James G.; OLSEN, Johan P. A garbage can model of organization al choice. Administrative Science Quarterly, v. 17, n. 1, p. 1–25, 1972. Disponível em: https://doi.org/10.2307/2392088. Acesso em: 18 ago. 2023.

FLICK, Uwe. Introducción la investigación cualitativa. 2. ed. Madrid: Ediciones Morata y Fundación Paideia Galiza, 2007. 313 p.

FREY, Klaus. Políticas públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no brasil. Planejamento e Políticas Públicas, n. 21, p. 211–259, 2000. Disponível em: /www.ipea.gov.br/ppp/index.php/PPP/article/view/89>. Acesso em: 16 abr. 2024.

GEORGE, Alexander; BENNETT, Andrew. Case studies and theory development in the social sciences. Massachusetts: MIT Press, 2005.

KINGDON, John W. Agendas, alternatives, and public policies. 2. ed. Edinburgo: Pearson, 2014. 235 p.

MORAES, Adriana Borges de Campos. História do processo de inclusão de Servidores Técnico-Administrativos em Educação, pessoa com deficiência, na Universidade Federal do Rio Grande (FURG). 2024. 117 f. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-Graduação em História, Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, 2024. Disponível em: <https://argo.furg.br/?BDTD14061>. Acesso em 05 jun. 2024.

MORGAN, Gareth. Imagens da organização. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2006. Tradução: Geni G. Goldschmidt. 381 p.

PREFEITURA MUNICIPAL DO RIO GRANDE. Plano Plurianual 2022-2025. Disponível em: <https://www.riogrande.rs.leg.br/transparencia/orcamento-e-financas/plano-plurianual-ppa/2022-2025>. Acesso em: 19 fev. 2025.

SCHNEID, Bruna da Cruz. O processo de construção da política de acessibilidade e inclusão na Universidade Federal do Rio Grande. 2024. 116 f. Dissertação (Mestrado em Administração Pública) – Programa de Pós-graduação em Administração Pública em Rede Nacional, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2024.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE. Ata 465. Rio Grande: Conselho Universitário, 2021. Disponível em: <https://conselhos.furg.br/atas/consun/ata-465>. Acesso em: 14 mai. 2024.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE. Relato Integrado 2022. Rio Grande: FURG, 2023. Disponível em: <https://acessoainformacao.furg.br/images/relatorios/Relato_Integrado_FURG_2022.pdf>. Acesso em 08 out. 2024.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE. Plano de Desenvolvimento Institucional 2024/2028. Rio Grande: FURG, 2023. Disponível em: <https://pdi.furg.br/images/Final_revisado_PDI_2024_2028.pdf>. Acesso em: 10 out. 2024.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE. Projeto Pedagógico Institucional. Rio Grande: FURG, 2023. Disponível em: <https://pdi.furg.br/images/PPI_final_Revisado.pdf>. Acesso em: 10 out. 2024.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO GRANDE. Ata 479. Rio Grande: Conselho Universitário, 2023. Disponível em: <https://conselhos.furg.br/arquivos/consun-atas/479.pdf>. Acesso em: 12 out. 2024.

VINUTO, Juliana. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Revista Temáticas, Campinas, v. 22, n. 44, p. 203–220, 2014. Disponível em: <https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/tematicas/article/view/10977>. Acesso em: 21 ago. 2023.

Published

2025-12-22

How to Cite

da Cruz Schneid, B., & Barcelos, M. . (2025). The construction of accessibility and inclusion policies in federal universities: the case of the Federal University of Rio Grande (RS). Revista Do Serviço Público, 76(4), 570-591. https://doi.org/10.21874/rsp.v76i4.11359