Schools of Government’s roles and challenges for institutionalization: a comparative study in the Brazilian Federal Public Sector

Authors

  • Diogo Ribeiro da Fonseca Universidade de Brasília http://orcid.org/0000-0002-3062-6093
  • Marizaura Reis de Souza Camões Escola Nacional de Administração Pública
  • Pedro Luiz Costa Cavalcante Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão.
  • Joselene Lemos Enap
  • Pedro Lucas de Moura Palotti

DOI:

https://doi.org/10.21874/rsp.v70i0.1458

Keywords:

Schools of Government, Human Resource Development, Training

Abstract

The role of Schools of Government has been relatively vague in the literature and in several countries’ public administrations. Consequently, schools operate in normative contexts that do not address their specific needs and purposes as educational entities. The present study seeks to comparatively describe institutional, strategic and educational characteristics of 17 Brazilian Federal Schools of Government to define aspects for their distinctive characterization. The qualitative research was based in document analysis and structured interviews with heads in schools. The results present a common identity between schools, as well as differences regarding their configurations. We attempt to propose a typology for the sampled schools which, we suggest, may be used as a means for a general theory for the comprehension of varying characteristics between schools of government, relating to their roles and formats. The study contributes to a better understanding regarding the role of schools of government and proposes further research to support their institutionalization and development.

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Author Biographies

Diogo Ribeiro da Fonseca, Universidade de Brasília

Doutorando em Administração pela Universidade de Brasília (UnB), Técnico Administrativo na Agência Nacional de Transportes Terrestres (ANTT) e Pesquisador bolsista da Escola Nacional de Administração Pública (Enap).

Marizaura Reis de Souza Camões, Escola Nacional de Administração Pública

Membro da carreira de Especialista em Políticas Públicas e Gestão Governamental do Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Atualmente ocupa o cargo de Coordenadora-Geral de Pesquisa da Escola Nacional de Administração Pública (Enap).

Pedro Luiz Costa Cavalcante, Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão.

Membro da carreira de Especialista em Políticas Públicas e Gestão Governamental do Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Pesquisador do Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada. Professor do Mestrado Profissional em Administração Pública (PPGA/UnB) e Professor Colaborador de cursos de especialização da Universidade de Brasília (UnB) e da Escola Nacional de Administração Pública (Enap)

Pedro Lucas de Moura Palotti

Doutor em Ciência Política pela Universidade de Brasília (2017). Mestre em Ciência Política pela Universidade Federal de Minas Gerais (2012) e graduado em Administração Pública pela Escola de Governo Professor Paulo Neves de Carvalho da Fundação João Pinheiro (2008) e em Direito pela Universidade Federal de Minas Gerais (2009). Desde 2011, é membro da carreira de Especialista em Políticas Públicas e Gestão Governamental do Ministério da Economia. Atualmente está em exercício descentralizado no Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada (IPEA). É professor no Mestrado Profissional em Governança e Desenvolvimento da Escola Nacional de Administração Pública (Enap) e no Mestrado Profissional em Administração Pública do Instituto Brasiliense de Direito Público (IDP). Tem interesse nas áreas de gestão pública, serviço civil, federalismo e relações intergovernamentais. (Texto informado pelo autor) ID Lattes: 9495038512676847

Published

2019-12-06

How to Cite

Fonseca, D. R. da, Camões, M. R. de S., Cavalcante, P. L. C., Lemos, J., & Palotti, P. L. de M. (2019). Schools of Government’s roles and challenges for institutionalization: a comparative study in the Brazilian Federal Public Sector. Revista Do Serviço Público, 70, 71-106. https://doi.org/10.21874/rsp.v70i0.1458

Issue

Section

Especial: Três Década de Enap e de Escolas de Governo (encerrada)