O Analyzing the Specialization Program in Advanced Public Management of the Santa Catarina School of Government Foundation through models of public administration: a perspective from the alumni

perspectiva dos egressos sob sua formação

Authors

  • Welliton Saulo Da Costa Fundação Escola de Governo - ENA
  • Luciana Francisco de Abreu Ronconi, Dra. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC/ESAG)
  • Elaine Cristina de Oliveira Menezes Universidade Federal do Paraná (UFPR)

DOI:

https://doi.org/10.21874/rsp.v71i4.4101

Keywords:

Escolas de Governo; Modelos de Administração Pública; Formação de servidores públicos

Abstract

This study explores the prevailing trend, regarding Public Administration models, observed in the
training of public management specialists, based on the perspective of alumni of the program of
advanced public management (GPA) of the State of Santa Catarina’s (Brazil) school of government
(ENA). The work adopts exploratory and descriptive research with a qualitative and quantitative
approach. The methodological procedures included bibliographic research, documentary analysis,
and a survey with alumni of the program GPA/ENA. The analysis of the data collected considered
the categories: managerial practices, the role of the public servant, responsiveness, administrative
functions, public policy, accountability, public interest, and types of coproduction. The results show
that the alumni of GPA/ENA suggest a prevalence of the following Public Administration models:
New Public Management – in the analytical categories managerial practices, the role of the public servant, responsiveness, administrative functions, public policy, and accountability; Bureaucratic Model – in the category managerial practices; and Emergent Models – in the categories public interest, and types of coproduction. From the alumni perspective, their training tends to align
with the practices associated with the New Public Management, emphasizing technical over political preparation. Therefore, considering the objective of the government of Santa Catarina’s
administration school (ENA) it is necessary to implement innovations in teaching practices to
connect students with emergent models of public administration. This study may subsidize future
research, and its results can be used to improve public servants’ training.

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Author Biographies

Welliton Saulo Da Costa, Fundação Escola de Governo - ENA

Graduado em Direito pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2006), especialização em Direito Material e Processual Civil pelo Complexo de Ensino Superior de Santa Catarina - CESUSC em Convênio com a Escola Superior da Magistratura do Estado de Santa Catarina - ESMESC (2010) e Especialização em Gestão Pública Avançada pela Fundação Escola de Governo - ENA (2017)

Luciana Francisco de Abreu Ronconi, Dra., Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC/ESAG)

Mestrado em Serviço Social pela Universidade Federal de Santa Catarina, Doutorado em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina e Pós-doutorado na Universidade Técnica de Lisboa, no âmbito do Centro de Investigação em Sociologia Econômica e das Organizações do Instituto Superior de Economia e Gestão. Professora do Curso de Administração Pública do Centro de Ciência da Administração e Socioeconômicas (ESAG) da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). É membro do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Inovações Sociais na Esfera Pública - NISP e do Grupo de Pesquisa Politeia - Coprodução do Bem Público: Accountability e Gestão.

Elaine Cristina de Oliveira Menezes, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Mestrado em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002) e doutorado em Sociologia Política pela Universidade Federal de Santa Catarina (2009). Pós-doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Administração, Universidade Federal de Santa Catarina (2011) e pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da ESAG/UDESC (2015). Professora do Curso de Gestão/Administração Pública da Universidade Federal do Paraná. Membro do Grupo de Pesquisa Politeia - Coprodução do Bem Público: Accountability e Gestão.

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Published

2020-12-24

How to Cite

Da Costa, W. S., Ronconi, L. F. de A., & Menezes, E. C. de O. (2020). O Analyzing the Specialization Program in Advanced Public Management of the Santa Catarina School of Government Foundation through models of public administration: a perspective from the alumni: perspectiva dos egressos sob sua formação. Revista Do Serviço Público, 71(4), 954-986. https://doi.org/10.21874/rsp.v71i4.4101

Issue

Section

Artigos