Success factors in opening data: the case of the Central Bank of Brazil

o caso do Banco Central do Brasil

Authors

Keywords:

open data, access to information law, transparency, Central Bank of Brazil

Abstract

The purpose of this article is to analyze conditions of success in Open Data through the case study of the Central Bank of Brazil (BC), an institution that stands out in the Open Data Policy within the federal government. The study examines the state of the art in complying with the Open Data Policy on Federal Public Administration and how the BC was able to overcome obstacles common obstacles to the Federal Public Administration (APF). The theoretical framework discusses the concepts of transparency and open government data, in their potential and limitations. To counterpoint the BC experience - based on bibliographic research, document analysis and nine semi-structured interviews - an ideal type of federal institutions on the PDAEF was built. The main findings were: (i) the culture of transparency disseminated at BC enabled greater acceptance of data-opening regulations and less resistance to the institution's Open Data Plan, while in other federal agencies, culture of transparency does not yet seem to be sufficiently widespread; (ii) the performance of key employees in BC’s data opening process was of great relevance to its policy’s success. In contrast, high turnover in the Federal Public Administration proved to be a hindrance to Open Data; (iii) Top management support and institutional engagement also proved to be factors that favored the Open Data Policy at Central Bank, however, the issue does not yet seem to be properly addressed in many federal institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Wanessa Queiroz de Souza Oliveira, Ministry of Communications

She is member of the Specialist in Public Policy and Government Management (EPPGG) career. She holds a Master degree in Public Policy and Development from the Institute of Applied Economic Research (Ipea). Undersecretary for Planning and Information Technology at the Ministry of Communications.

Igor Ferraz da Fonseca, Institute of Applied Economic Research (Ipea)

Titular researcher at the Institute of Applied Economic Research (Ipea). He holds a PhD in Democracy in the XXI Century (Political Science) at the Centre for Social Studies, University of Coimbra (CES/UC), Portugal.

References

AVELINO, D.; POMPEU, J.; FONSECA, I. Democracia digital: mapeamento de experiências em dados abertos, governo digital e ouvidorias públicas. Texto para discussão n. 2624. 52p. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, 2021.

BANCO CENTRAL DO BRASIL (BC). Relatório do grupo trabalho instituído pela Portaria nº 72.347. Brasília, 2012.

______. Plano de Dados Abertos 2016 – 2019. Brasília, 2016. Disponível em: <https://www.bcb.gov.br/acessoainformacao/dados-abertos.asp>. Acesso em: 17 de dez. 2018.

______. BC lança concurso de aplicativos. Brasília, 2018a. Disponível em: < https://www.bcb.gov.br/detalhenoticia/16510/nota> Acesso em: 01 de jul. 2019.

______. Modelo de governança da informação do BC é escolhido o melhor entre bancos centrais. Brasília, 2018b. Disponível em: < https://www.bcb.gov.br/detalhenoticia/291/noticia> Acesso em: 01 de jul. 2019.

BRASIL. Lei nº 12.527/2011 - Lei de acesso à informação. Brasília, 2011. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm> Acesso em: 19 de nov. 2018.

______. Decreto no 8777/2016. Institui a Política de Dados Abertos do Poder Executivo federal. Brasília, 2016. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/decreto/d8777.htm>. Acesso em: 21 nov. 2017.

______. Ministério da Economia. Governo digital: iniciativa dados.gov.br. Brasília, 2016a. Disponível em: <https://www.governodigital.gov.br/transformacao/cidadania/dados-abertos/iniciativa-dados-gov.br>. Acesso em 15 de ago. 2019.

______. Secretaria de Logística e Tecnologia da Informação. Instrução Normativa nº 04 de 12 de abril de 2012. Institui a Infraestrutura Nacional de Dados Abertos – Inda. Brasília, 2012. Disponível em: <https://www.governodigital.gov.br/documentos-e-arquivos/legislacao/3%20-%20IN%2004%2013-04-12.pdf/view>. Acesso em: 28 de maio de 2019.

CONTROLADORIA GERAL DA UNIÃO (CGU). Parceria para Governo Aberto. Brasília, [2012]. Disponível em: <http://www.governoaberto.cgu.gov.br/a-ogp/o-que-e-a-iniciativa>. Acesso em: 21 nov. 2017.

______. Painel Monitoramento de Dados Abertos. Brasília, 2019. Disponível em: <http://paineis.cgu.gov.br/dadosabertos/index.htm>. Acesso em 15 ago. 2019.

DINIZ, V. Como conseguir dados governamentais abertos. In: CONGRESSO CONSAD DE GESTÃO PÚBLICA, 3., 2010, Brasília. Anais... Brasília: Consad, 2010. p. 10-15.

ENTIDADES lamentam exoneração de diretor do Inpe. G1 – Portal de Notícias da Globo, 2019. Disponível em: <https://g1.globo.com/natureza/noticia/2019/08/02/entidades-lamentam-exoneracao-de-diretor-do-inpe-veja-a-repercussao.ghtml>. Acesso em 21 fev. 2020.

GARCÍA, J. Gobierno abierto: transparencia, participación y colaboración en las administraciones públicas. Innovar: Revista de Ciencias Administrativas y Sociales, v. 24, núm. 54, p. 75-88, 2014.

GOMES, W.; AMORIM, P.; ALMADA, M. -P. Novos desafios para a ideia de transparência pública. E-compós, Brasília, v. 21, n. 2, 2018. Disponível em: <http://www.e-compos.org.br/e-compos/article/view/1446/1847>. Acesso em 21 fev. 2020.

GOVERNO troca integrantes da comissão sobre mortos e desaparecidos políticos. Jornal Nacional, 2019. Disponível em: <https://g1.globo.com/jornal-nacional/noticia/2019/08/01/governo-troca-integrantes-da-comissao-sobre-mortos-e-desaparecidos-politicos.ghtml> . Acesso em: 21 fev. 2020.

GRIMMELIKHUIJSEN, S. A good man but a bad wizard. About the limits and future of transparency of democratic governments. Information Polity, v. 17, n. 3, p. 293-302, 2012.

HILGERS, D.; PILLER, F. A government 2.0: fostering public sector rethinking by open innovation. Innovation Management, v. 1, n. 2, p. 1-8, 2011.

LEE, Y. Reconciling the conflicting effects of transparency and trust in government. Social Science Studies, v. 26, n. 2, p. 40-68, 2018.

LICHT, J. Policy area as a potential moderator of transparency effects: an experiment. Public Administration Review, v. 74, n. 3, p. 361-371, 2014.

MATHEUS, R.; JANSSEN, M. A systematic literature study to unravel transparency enabled by open government data: the window theory. Public Performance & Management Review, v. 43, n. 3, p. 503-534, 2020.

MEIJER, A. J.; CURTIN, D.; HILEBRANDT, M. Open government: connecting vision and voice. International review of administrative sciences, v. 78, n. 1, p. 10-29, 2012.

MIRANDA, C. A disseminação de dados governamentais como serviço público – os dados abertos governamentais e a experiência brasileira. In: FUNDAÇÃO ALEXANDRE DE GUSMÃO (FUNAG). Dados abertos para a democracia na era digital. Brasília: Funag, 2011. p. 63-74.

NORRIS, P. et al. Digital divide: civic engagement, information poverty, and the Internet worldwide. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

OLIVEIRA, D. Governo aberto: análise de políticas públicas sob os princípios de transparência, participação e colaboração. 2020. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2020. 304p.

OPEN KNOWLEDGE. 8 principles of open government data. [s.l.], 2007. Disponível em: <https://bit.ly/3lQbCEl>. Acesso em: 08 abr. 2021.

RUBERG, G. A Política de Governança da Informação do Banco Central do Brasil. In: SEMANA DE INOVAÇÃO, 3., 2017, Brasília. Anais... Brasília: Enap, 2017.

SILVA, M. P; DOMINGUEZ, M. E-transparência e dados abertos governamentais: o ambiente digital como lócus dos avanços do governo brasileiro nas políticas, leis e parcerias internacionais. Rio de Janeiro: Compolítica, 2017.

TRIBUNAL DE CONTAS DA UNIÃO (TCU). Acórdão TCU nº 2.569/2014. Brasília: TCU, 2014. Disponível em: <https://www.lexml.gov.br/urn/urn:lex:br:tribunal.contas.uniao;plenario:acordao:2014-10-01;2569>. Acesso em 28 de mai. 2019.

______. 5 motivos para abertura de dados na administração pública. Brasília: TCU, 2015a. Disponível em: <http://portal.tcu.gov.br/lumis/portal/file/fileDownload.jsp?fileId=8A8182A24F0A728E014F0B366F2E2A40>. Acesso em 22 de nov. 2017.

______. Acórdão TCU nº 228/2015. Brasília: TCU, 2015b. Disponível em: <https://www.lexml.gov.br/urn/urn:lex:br:tribunal.contas.uniao;plenario:acordao:2015-02-11;228>. Acesso em 28 de mai. 2019.

______. Acórdão TCU nº 3.022/2015. Brasília: TCU, 2015c. Disponível em: <https://www.lexml.gov.br/urn/urn:lex:br:tribunal.contas.uniao;plenario:acordao:2015-11-25;3022>. Acesso em 28 de mai. 2019.

______. Acórdão TCU nº 2.904/2016. Brasília: TCU, 2016. Disponível em: <https://www.lexml.gov.br/urn/urn:lex:br:tribunal.contas.uniao;plenario:acordao:2016-11-16;2904>. Acesso em 28 de mai. 2019.

______. Acórdão TCU nº 2.512/2018. Brasília: TCU, 2018. Disponível em: <https://pesquisa.apps.tcu.gov.br/#/documento/acordao-completo/*/NUMACORDAO%253A2512%2520ANOACORDAO%253A2018/DTRELEVANCIA%20desc,%20NUMACORDAOINT%20desc/0/%20>. Acesso em 28 de mai. 2019.

VAZ, J. C; RIBEIRO, M.; MATHEUS, R. Dados governamentais abertos e seus impactos sobre os conceitos e práticas de transparência no Brasil. Cadernos ppg-au/ufba, v. 9, n. 1, p. 45-62, 2010.

WEBER, M. Ensaios de sociologia. Rio de Janeiro: LTC, 1982.

Published

2021-12-29

How to Cite

Oliveira, W. Q. de S., & Fonseca, I. F. da. (2021). Success factors in opening data: the case of the Central Bank of Brazil: o caso do Banco Central do Brasil. Revista Do Serviço Público, 72(4), 724 - 752. Retrieved from https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/4535

Issue

Section

Artigos