Inequalities in access to public and higher education
the profiles of applicants and admitted students in the Undergraduate Course in Public Administration between 2010 and 2020
DOI:
https://doi.org/10.21874/rsp.v76ib.10671Keywords:
educational inequalities, public service, affirmative actions, Minas GeraisAbstract
The access inequality is a characteristic shared by higher education and public service careers in Brazil. The Public Administration Program (Csap) at Fundação João Pinheiro is a relevant case, as it is simultaneously an undergraduate course and a stage of the civil service examination for the position of Specialist in Public Policy and Government Management. The article analyzes the profile of Csap applicants and entrants and its relationship with changes in the career and in the selection process. To delimit profiles, the Grade of Membership method was used, considering gender, race, income, and other determinants of educational exclusion. The results indicate a diversification of applicant and entrant profiles, stemming from the adoption of affirmative policies rather than career modifications, shedding light on the relationships between careers, selection rules, and inequality in access to prestigious positions. Changes that democratize the selection process may not have the same effect on access to the career; not all changes that reduce the weight of one dimension of inequality alter other dimensions with the same effectiveness; the mechanisms through which objective improvements in careers translate into increased prestige and competition are indirect and mediated by the asymmetry of information about their attractiveness.
Downloads
References
AMORIM, M. A.; SOUZA, L. G. de; GOMES, A. P. S. Gestores do Governo de Minas Gerais: um retrato, novos desafios para a administração pública. EnAPG, v. 2019, 2019.
CARVALHAES, F.; RIBEIRO, C. A. C. Estratificação horizontal da educação superior no Brasil: desigualdades de classe, gênero e raça em um contexto de expansão educacional. Tempo Social, v.31, n.1, p.195-233, 2019. https://doi.org/10.11606/0103-2070.ts.2019.135035
CRUZ, R. M. S. G.; WANDERLEY, C. B. Evasão no setor público: estudo de caso da carreira de especialistas em políticas públicas e gestão governamental no estado de Minas Gerais. Revista do Serviço Público, v. 71, n. 3, p. 434–475, 29 set. 2020. https://doi.org/10.21874/rsp.v71i3.3951
FUNDAÇÃO JOÃO PINHEIRO. Escola de Governo Professor Paulo Neves de Carvalho. Projeto pedagógico 2021: Curso de Graduação em Administração Pública. Belo Horizonte, 2022.
OCDE. Education at a Glance 2021: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, 2021. Disponível em: < https://www.oecd.org/en/publications/education-at-a-glance-2021_b35a14e5-en.html>. Acesso em: 26 set. 2025
OLIVEIRA, K. P.; CKAGNAZAROFF, I. B.; DA SILVEIRA, M. C. A carreira de Especialistas em Políticas Públicas e Gestão Governamental de Minas Gerais e os desafios de retenção: análise comparativa de 2009 e 2019. Revista do Serviço Público, v. 71, n. 4, p. 987–1022, 24 dez. 2020. https://doi.org/10.21874/rsp.v71i4.4012
OSÓRIO, R. G. Desigualdades raciais e de gênero no serviço público civil. Brasília: OIT, 2006.
SENKEVICS, A. S. A expansão recente do ensino superior: cinco tendências de 1991 a 2020. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, v. 3, n. 4, p. 48–48, 22 abr. 2021. https://doi.org/10.24109/27635139.ceppe.v3i4.4892
SENKEVICS, A. S.; CARVALHO, M. P. Novas e velhas barreiras à escolarização da juventude. Estudos Avançados 34 (00), 2020. https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.3499.020
SENKEVICS, A. S.; MELLO, U. M. O perfil discente das universidades federais mudou pós-lei de cotas? Cadernos de Pesquisa. v.49, n.172, p.184-208, abr./jun. 2019. https://doi.org/10.1590/198053145980
SENKEVICS, A. S.; MELLO, U. M. Balanço dos dez anos da política federal de cotas na educação superior (Lei no 12.711/2012). Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, v. 6, 29 abr. 2022. https://doi.org/10.24109/9786558010531.ceppe.v6.5384
SILVA, T. D.; LOPEZ, F. Perfil racial do serviço civil ativo do executivo federal (1999-2020). Brasília: Ipea, jul. 2021. (Nota Técnica Diest, n. 49). Disponível em: <http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/10673> . Acesso em: 26 set. 2025.
SILVA, T. D. Ações afirmativas nos estados brasileiros: o caso da reserva de vagas para população negra em concursos públicos. In: PALOTTI, P.; LICIO, E. C.; GOMES, S.; SEGATTO, C. I; DA SILVA, A. L. N. E os Estados? Federalismo, relações intergovernamentais e políticas públicas no Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Ipea. 2023a. Disponível em: < https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/12003> . Acesso em: 26 set. 2025.
SILVA, T. D. Ingressantes no executivo civil federal: Uma análise no contexto da lei de cotas no serviço público. In: LOPES, F. G.; CARDOSO JR, J. C. Trajetórias da burocracia na nova república: Heterogeneidades, desigualdades e perspectivas (1985-2020). Rio de Janeiro: Ipea. 2023b. Disponível em: <https://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/11743> . Acesso em: 26 set. 2025.
RODRIGUES, M. I. A.; OLIVEIRA, K. P. O curso de Administração Pública e a Carreira de EPPGG. In: AMORIM, M.A.; RODRIGUES, M. I. A.; SOUZA, L. G. (Org.). Histórias de gestores governamentais: formação e experiência profissional de egressos do Curso de Administração Pública (Csap) da Fundação João Pinheiro (FJP). 1. ed. Belo Horizonte: Fundação João Pinheiro, 2019. Disponível em: <http://repositorio.fjp.mg.gov.br/handle/123456789/3573> . Acesso em: 26 set. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista do Serviço Público

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- A RSP adota a licença Creative Commons (CC) do tipo Atribuição – Uso Não-Comercial (BY-NC).
- A licença permite que outros remixem, adaptem e criem obra licenciada, sendo proibido o uso com fins comerciais.
- As novas obras devem fazer referência ao autor nos créditos e não podem ser usadas com fins comerciais, porém não precisam ser licenciadas sob os mesmos termos dessa licença.
- Ao publicar o artigo na RSP, o autor cede e transfere para a ENAP os direitos autorais patrimoniais referentes ao artigo.
- O artigo publicado na RSP não poderá ser divulgado em outro meio sem a devida referência à publicação de origem.
- O autor que tiver o artigo publicado na RSP deverá assinar o Termo de Concessão de Direitos Autorais (em momento oportuno a editoria da Revista entrará em contato com o autor para assinatura do Termo).