Evaluation of performance of teachers on a probation stage: analysis of the current model in a federal institution of higher education

análise do modelo vigente no Instituto Federal do Sertão Pernambucano

Authors

  • Rafaella Braga de Souza Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano
  • Milka Alves Correia Barbosa Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
  • Fernanda Roda de Souza Araújo Cassundé Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)
  • Myrna Suely Silva Loreto Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.21874/rsp.v71i4.4017

Keywords:

Avaliação especial de desempenho docente. Desenvolvimento profissional. Gestão de pessoas no serviço público.

Abstract

This research sought to investigate the contribution of the system of special teaching evaluation
performance adopted by the Federal Institute of Sertão Pernambucano for the professional
development of its professors and its People Management practices and policies. The data
demonstrated that the system is obsolete and does not meet the theoretical and methodological
guidelines for its effectiveness. The data revealed that there is no alignment between the activities
of the annual training plan and the results of evaluations, and that there are no practices that
encourage the use of policies related to evaluation feedback, demonstrating that it has little or
no reflection in other practices of People Management. Without the intention of exhausting the
reflections related to the theme, this work revalidates the importance of the workers who is part
of the functional body from the Federal Institutions of Higher Education, evidencing the need to
promote their professional development and the role of the management area in this process.

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Author Biographies

Rafaella Braga de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano

Mestra em Dinâmicas de Desenvolvimento do Semiárido, com ênfase na linha de pesquisa: Organizações e Sociedade, Bacharel em Administração (UNIVASF, 2019, 2010). Atualmente exerce o cargo de Administrador no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano e atua na área de Gestão de Pessoas.

Milka Alves Correia Barbosa, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

Doutora e Mestre em Administração pela Universidade Federal de Pernambuco (2007, 2015) e Graduada em Administração pela Universidade Federal de Alagoas (1994). Atualmente é professora Adjunta do Curso de Administração da Universidade Federal de Alagoas (UFAL), professora permanente do Mestrado Profissional em administração Pública (PROFIAP/UFAL), professora colaboradora do PPGDIDES da Universidade Federal do Vale do São Francisco. Tem interesses em pesquisas na área de gestão em instituições de ensino superior, gestão de pessoas e comportamento organizacional.

Fernanda Roda de Souza Araújo Cassundé, Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Doutora, Mestre e Bacharel em Administração (UFPE, 2015, 2004, 2001). Atualmente é professora Adjunta III do colegiado de Administração da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF), professora permanente do Mestrado Profissional em Administração Pública (PROFIAP/UNIVASF) e coordenadora e pesquisadora de projetos apoiados pelo CNPq cujo tema refere-se ao desenvolvimento de competências profissionais. Líder do GP: CEOS - Centro de Estudos
Organizacionais do Semiárido.

Myrna Suely Silva Loreto, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutora, Mestre e Bacharel em Administração (UFPE, 2016, 2005, 2002). Atualmente é professora Adjunta III do Núcleo de Gestão da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Campus Acadêmico do Agreste (CAA). Líder do Grupo de Pesquisa: GEIA – Grupo de Estudos e Intervenções do Agreste e pesquisadora do Grupo de Pesquisa: Vivências.

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Published

2020-12-24

How to Cite

de Souza, R. B., Barbosa, M. A. C., Cassundé, F. R. de S. A., & Loreto, M. S. S. (2020). Evaluation of performance of teachers on a probation stage: analysis of the current model in a federal institution of higher education: análise do modelo vigente no Instituto Federal do Sertão Pernambucano. Revista Do Serviço Público, 71(4), 921-953. https://doi.org/10.21874/rsp.v71i4.4017

Issue

Section

Artigos