Entre padronização e flexibilidade: a implementação do programa federal Melhor em Casa, considerando a diversidade local

Between standarization and flexibility: the implementation of federal programa "Better at home" considering local diversity

Authors

Keywords:

public policy implementation, federative relations, home health care in Brazil

Abstract

This research addresses the local implementation of health policy with standardized federal guidelines, seeking to analyze the need for adaptations, based on the case of the Melhor em Casa Program. This is a descriptive qualitative study, based on interviews with key actors from three different implementation scenarios. In the results, the greatest difficulty in joining the federal program was identified in the scenario where there was a similar initiative that needed to be adapted to the new rules. Regarding the aspects of the formulation that contributed to the implementation, the fact that the program had its subsidies in concrete experiences, as well as having local actors supporting the inclusion in the federal agenda, became evident. The study reiterated the importance of having federal coordination instruments, even if adaptations are made for effective functioning, reinforcing the theoretical perspectives that point to the need for flexibility.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Débora Spalding Verdi, Ministério da Saúde

Public servant of the Social Policy Development Career at the Ministry of Health (MS), having worked for seven years in the management of the Better at Home Program and currently in inter-federative articulation, at the MS Superintendence in Rio Grande do Sul State. Graduated in Psychology (UFRGS) with a Professional Master in Governance and Development (ENAP).

Roberto Rocha Coelho Pires, IPEA

Researcher at the Institute of Applied Economic Research (IPEA), since 2009. Professor in the Professional Masters Programs at Ipea and ENAP. PhD in Public Policy (Massachusetts Institute of Technology-MIT). M.A. in Political Science (Federal University of Minas Gerais) and B.A. in Public Administration (João Pinheiro Foundation).

References

ABRUCIO, Fernando Luís. Coordenação e cooperação no federalismo brasileiro: avanços e

desafios. In: CUNHA, Alexandre dos Santos; MEDEIROS, Bernardo Abreu de; AQUINO, Luseni

Maria C. de. Estado, instituições e democracia: república. Brasília: Ipea, 2010. Cap. 5, p. 177-212.

(Série Eixos Estratégicos do Desenvolvimento Brasileiro, Livro 9, volume 1).

ARRETCHE, Marta. Federalismo e políticas sociais no Brasil: problemas de coordenação e

autonomia. São Paulo em Perspectiva, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 17-26, 2004.

______. Uma contribuição para fazermos avaliações menos ingênuas. In: BARREIRA, M. C. R. N.;

CARVALHO, M. C. B. (Orgs.). Tendências e perspectivas na avaliação de políticas e programas

sociais. São Paulo: IEE/PUC-SP, 2002.

BICHIR, Renata. Mecanismos federais de coordenação de políticas sociais e capacidades

institucionais locais: o caso do Programa Bolsa Família. 2011. Tese (Doutorado em Ciência Política)

– Instituto de Estudos Sociais e Políticos, Universidade Estadual do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

BRASIL. Portaria de Consolidação GM/MS nº 5, de 28 de setembro de 2017. Consolidação das

normas sobre as ações e os serviços de saúde do Sistema Único de Saúde. Brasília, DF, 2017a.

______. Portaria de Consolidação GM/MS nº 6, de 28 de setembro de 2017. Consolidação das

normas sobre o financiamento e a transferência dos recursos federais para as ações e os serviços de

saúde do Sistema Único de Saúde. Brasília, DF, 2017b.

______. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Caderno de Atenção

Domiciliar. Volume 1. Brasília, DF, 2012.

______. Portaria GM/MS nº 2.488, de 21 de outubro de 2011. Aprova a Política Nacional de

Atenção Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes e normas para a organização da atenção

básica, para a Estratégia Saúde da Família (ESF) e o Programa de Agentes Comunitários de Saúde

(PACS). Brasília, DF, 2011a.

______. Portaria GM/MS nº 2.029, de 24 de agosto de 2011. Institui a Atenção Domiciliar no

âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Brasília, DF, 2011b.

______. Portaria GM/MS nº 648, de 28 de março de 2006. Aprova a Política Nacional de Atenção

Básica, estabelecendo a revisão de diretrizes e normas para a organização da atenção básica para o

Programa de Saúde da Família (ESF) e o Programa de Agentes Comunitários de Saúde (PACS).

Brasília, DF, 2006.

______. Portaria GM/MS nº 2.416, de 23 de março de 1998. Estabelece requisitos para

credenciamento de hospitais e critérios para realização de internação domiciliar no Sistema Único

de Saúde (SUS). Brasília, DF, 1998.

DALFIOR, Eduardo Tonole et al. Reflexões sobre análise de implementação de políticas de saúde.

Saúde em Debate [online], v. 39, n. 104, p. 210-225, 2015. Disponível em:

doi.org/10.1590/0103-110420151040201>. Acesso em: 12/03/2021.

FRANZESE, Cibele; ABRUCIO, Fernando. A combinação entre federalismo e políticas públicas no

Brasil pós-1988: os resultados nas áreas de saúde, assistência social e educação. In: ESCOLA

NACIONAL DE ADMINISTRAÇÃO PÚBLICA (ENAP). Reflexões para Ibero-América: avaliação

de programas sociais. Brasília: Enap, 2009.

HILL, Michael. J.; HUPE, Peter. L. Implementation theory: the top down/bottom up debate. In:

HILL, Michael. J.; HUPE, Peter. Implementing public policy: governance in theory and practice.

London: Sage, 2002. Cap. 3, p. 41-56.

JACCOUD, Luciana; VIEIRA, F. S. Federalismo, integralidade e autonomia no SUS: desvinculação

da aplicação de recursos federais e os desafios da coordenação. Texto para Discussão nº. 2399. Rio

de Janeiro: Ipea, 2018

JENKINS-SMITH, Hank; SABATIER, Paul A. An advocacy coalition framework of policy change

and the role of policy-oriented learning therein. Policy Sciences, v. 21, n. 2/3, p. 129-168, 1988.

LÍCIO, Elaine C. Para além da recentralização: os caminhos da coordenação federativa do

Programa Bolsa Família. 2012. Tese (Doutorado em Política Social) – Instituto de Ciências

Humanas, Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

LÍCIO, Elaine C. et al. Desafios para a coordenação intergovernamental do Programa Bolsa

Família. Rev. adm. empres., São Paulo, v. 51, n. 5, p. 458-470, out. 2011. Disponível em:

www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75902011000500004&lng =en&nrm=iso>.

Acesso em: 10/02/2019.

LIPSKY, Michael. Street-level bureaucrats as policy maker. In: LIPSKY, Michael. Street-level

bureucracy: dilemmas of the individual in public services. New York: Russel Sage Foundation,

Foundation, 2010. p.13-23.

LOTTA, Gabriela et al. Burocratas de médio escalão: novos olhares sobre velhos atores da

produção de políticas públicas. Revista do Serviço Público, Brasília, v. 65, n. 4, p. 463-492, out./

dez. 2014.

MEYER, John. W.; ROWAN, Brian. Institutionalized organizations: formal structure as myth and

ceremony. American Journal of Sociology, v. 83, p. 340-363, 1977.

OLIVEIRA NETO, Aristides. V. Análise do Programa Melhor em Casa: um olhar sobre a atenção

domiciliar no âmbito do Sistema Único de Saúde. 2016. 161 p. Dissertação (Mestrado em Saúde

Coletiva) – Faculdade de Ciências da Saúde, Universidade de Brasília, Brasília, 2016. Disponível em:

https://repositorio.unb.br/handle/10482/20974. Acesso em: 04/10/2018.

ORTIZ, Bruna M. L. R. Tecendo uma análise sobre a atenção domiciliar no Sistema Único de Saúde.

170p. Dissertação (Mestrado em Modelos de Decisão e Saúde) – Centro de Ciências Exatas e

da Natureza, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017. Disponível em: https://

repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/12791. Acesso em: 04/10/2018.

PIRES, Roberto R. C. Estilos de implementação e resultados de políticas públicas: fiscais do

trabalho e o cumprimento da lei trabalhista no Brasil. Dados, Rio de Janeiro, v. 52, n. 3, p. 734-769,

RAJÃO, Fabiana L. Atenção domiciliar no Brasil: estudo exploratório sobre o marco legal,

consolidação e utilização de serviços no âmbito do SUS. 2018. 110 p. Dissertação (Mestrado em

Saúde Pública) – Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz. Rio de

Janeiro, 2018. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/30862. Acesso em:

/01/2019.

REHEM, Tânia C. M. S. B.; TRAD, Leny. A. B. Assistência domiciliar em saúde: subsídios para um

projeto de atenção básica brasileira. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 10, p. 231-42, 2005.

Suplemento 1.

SABEL, C.; ZEITLIN, J. Experimentalist governance. In: LEVI-FAUR, David (ed.). The Oxford

Handbook of Governance. Oxford: Oxford University Press, 2012.

THOMANN, Eva. Customizing Europe. Research and projects. 2018. Disponível em: https://

www.evathomann.com/research-and-projects. Acesso em: 15/01/2019.

THOMANN, Eva; ZHELYAZKOVA, Asya. Moving beyond (non-)compliance: the customization

of European Union policies in 27 countries. Journal of European Public Policy, v. 24, n. 9, p.

-1288, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/13501763.2017.1314536. Acesso em:

/01/2019.

TROST, Jan E. Statistically nonrepresentative stratified sampling: a sampling technique for

qualitative studies. Qualitative Sociology, v. 9, p. 54-57, mar. 1986. Disponível em: https://

link.springer.com/article/10.1007/BF00988249. Acesso em: 15/04/2018.

Published

2022-03-30

How to Cite

Spalding Verdi, D., & Rocha Coelho Pires, R. (2022). Entre padronização e flexibilidade: a implementação do programa federal Melhor em Casa, considerando a diversidade local: Between standarization and flexibility: the implementation of federal programa "Better at home" considering local diversity. Revista Do Serviço Público, 73(1), 168 - 193. Retrieved from https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/4124

Issue

Section

Artigos