Reflections on careers, competencies and sizing for Brazilian Public Administration

Authors

Keywords:

public career, skills, dimensioning

Abstract

This theoretical essay, of a reflective and interpretive nature, uses a qualitative approach, with the objective of reflecting on intersections and contributions of career studies to the discussion of Brazilian public administration, intertwining discussions about career, competences and dimensioning. We understand that the intersection between the concepts allows investigations and advances in this theme, given the complementarity of views from career theories. This is because such a conceptual interface manages to reveal an aspect without borders, or of continuous learning, or of dual-career, considering the expanded
context of life, through the organizational perspective or perceiving changes throughout life. These different aspects, combined with the heterogeneity of careers, positions, people, origins, motivations for (re)entry of public servants, demonstrate a rich environment that offers different prisms, with possibilities and need for different approaches.

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Author Biographies

Jair Jeremias Junior, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutorando em Administração no PPGA-UFRGS, Mestre em Administração pela PUC-PR, MBA em Gestão Estratégica de Pessoas pela Faculdade União das Américas, Bacharel em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Administrador na Universidade Federal da Integração Latino-americana (UNILA)  e pesquisador do Observatório Internacional de Carreiras (OIC/UFRGS).

Alexandre Dal Molin Wissmann, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutorando em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Administração pela FURG. Graduado em Administração e Processos Gerenciais, ambos pela UNIJUÍ. Professor de Administração. Pesquisador do Observatório Internacional de Carreiras (OIC/UFRGS).

Jhony Pereira Moraes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutorando e Mestre em Administração pelo Programa de Pós-Graduação em Administração da UFRGS. Graduado em Administração pela UniRitter. É professor da Escola de Negócios da FADERGS (Ânima Educação). Pesquisador do Observatório Internacional de Carreiras (OIC/UFRGS). 

Arthur Gehrke Martins Andrade, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Mestre em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (EA/UFRGS). MBA em Economia Comportamental pela Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). Bacharel em Administração pelo Centro Universitário Metodista IPA. Pesquisador do Observatório Internacional de Carreiras (OIC/UFRGS). 

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Published

2023-05-08

How to Cite

Jeremias Junior, J., Dal Molin Wissmann, A., Pereira Moraes, J. ., & Gehrke Martins Andrade, A. . (2023). Reflections on careers, competencies and sizing for Brazilian Public Administration. Revista Do Serviço Público, 74(1), 287 - 304. Retrieved from https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/5447

Issue

Section

Artigos