The impact of qualification on the professional trajectories of federal civil servants
Keywords:
national schools, continuous formation, human capital returns, employment turnoverAbstract
The objective of this research is to contribute to the debate on the returns from investments in the continuing professional education of public servants. We used a data set that gathers information about the participation in courses at the National School of Public Administration (Enap) with the socioeconomic characteristics of all public servants of the federal executive between 2006 and 2021. Descriptive statistics show a sharp growth, especially in courses with an average workload between 20 and 40 hours, and also, a drop in the number of participants in 2020, with the shift from in-person courses to the remote modality. In general, it was observed that courses with a larger workload had higher pass rates. Finally, we took advantage of the panel data to estimate the Probit model, linear regressions, and Poisson, both with and without fixed effects, which indicate that even after completing an additional training, the employee has a greater chance of occupying a different position, as well as, a greater opportunity to change agencies, having a higher remuneration. Thus, it is confirmed that investments in human capital bring positive returns to the Brazilian public sector. The results achieved are robust in the sample composed of civil servants who have completed at least one additional training course, when applying the Propensity Score Matching.
Downloads
References
ADAMCZYK, W. B. Impacto da automação no Executivo federal no Brasil. Enap – Relatório de Pesquisa. Brasília: Enap, 2020.
ALVES, F. A.; CANDIDO, O. School effect and student performance: a Latin American assessment from PISA. Economía, v. 43, n. 86, p. 79-99, 2020.
AUTOR, D. Why are there still so many jobs? The history and future of workplace automation. Journal of Economic Perspectives, v. 29, n. 3, p. 3-30, 2015.
BECKER, G. Human Capital, NBER. New York: Columbia University Press, 1964.
BITTENCOURT, M. A.; ZOUAIN, D. M. Escolas de governo e a profissionalização do Servidor Público: estudo dos casos da Escola de Serviço Público do Estado do Amazonas - ESPEA e da Fundação Escola de Serviço Público Municipal de Manaus - FESPM. Revista Adm. Made, v. 14, n. 2, p. 75-94, 2010.
BUDRÍA, S.; PEREIRA, P. T. The wage effects of training in Portugal: differences across skill groups, genders, sectors and training types. Applied Economics, v. 39, n. 6, p. 787-807, 2007.
CAVALCANTE, P.; CARVALHO, P. Profissionalização da burocracia federal brasileira (1995-2014): avanços e dilemas. Revista de Administração Pública, v. 51, n. 1, p. 1-26, 2017.
COSTA, J. S. D. M.; GAIGER, F.; AZEVEDO, B. D. S.; CARVALHO, S. S. D.; BARBOSA, A. L. N. D. H. Heterogeneidade do diferencial salarial público-privado. Mercado de Trabalho: conjuntura e análise, 26(68), 2020.
DALL’IGNA, S. M.; SPANHOL, F. J.; DE SOUZA, M. V. EaD na formação e capacitação de servidores públicos e da segurança pública – Reflexões. Revista Criar Educação, p. 01-17, 2016.
DIAS, D. M.; GUIMARÃES, M. D. G. V. Avaliação da capacitação profissional na prefeitura de Manaus. Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, v. 10, n. 3, p. 42-59, 2016.
EHRL, P. Impacto da qualificação nas trajetórias profissionais dos servidores públicos federais. Escola Nacional de Administração Pública (Enap). Brasília, abr. 2022. Disponível em: http://repositorio.enap.gov.br/handle/1/7081. Acesso em: 20 jun. 2022
EHRL, P.; MONASTERIO, L. Skill concentration and persistence in Brazil. Regional Studies, v. 53, n. 11, p. 1544-1554, 2019.
FALARIS, E. M. Private and public sector wages in Bulgaria. Journal of Comparative Economics, v. 32, n. 1, p. 56-72, 2004.
FONSECA, D. R. D.; CAMÕES, M. R. D. S.; LEMOS, J. P., & TORRES, M. D. D. F. Sistema de Escolas de Governo da União: perfil, identidade e desafios para institucionalização. Enap Cadernos, v. 40. Brasília: Enap, 2015.
GABILANEZ, S. L. V. L. Evasão em cursos de educação a distância, autoinstrucionais, no âmbito da Enap. Relatório de pesquisa. Enap: Brasília, 2020.
LIMA, J. D. O.; SILVA, A. B. D. Determinantes do desenvolvimento de competências coletivas na gestão de pessoas. Revista de Administração Mackenzie, v. 16, p. 41-67, 2015.
LOPEZ, F.; BUGARIN, M.; BUGARIN, K. Turnover of political appointments in Brazil, 1999 to 2012–key indicators. Journal of International Cooperation Studies, v. 22, n. 1, 2014.
MASSON, P.; PALOTTI, P.; DA VITÓRIA, F. S.; SHIKIDA, C.; MONASTERIO, L. M. Rota Fortunae: federal positions in Brazil (2000-2018). Enap, Manuscrito não publicado, 2021.
MINCER, J. Schooling, experience, and earnings. Columbia: New York: Columbia University Press (NBER), 1974.
MONASTERIO, L.; EHRL, P. Colônias de Povoamento versus Colônias de Exploração: de Heeren a Acemoglu. Análise Econômica, v. 37, n. 72, p. 213-239, 2019.
NELSON, L. C. N. Capacitação e afastamento de servidores públicos da União: distinção e aplicação combinada dos institutos jurídicos existentes. Segurança Pública & Cidadania, v. 4, n. 1, p. 35-72, 2012.
PEREIRA, V. D. F.; LIMA, J. E. D.; LIMA, J. R. F. D.; BRAGA, M. J.; MENDONÇA, T. G. D. Avaliação dos retornos à escolaridade para trabalhadores do sexo masculino no Brasil. Revista de Economia Contemporânea, v. 17, p. 153-176, 2013.
PONS, E.; BLANCO, J. M. Sheepskin effects in the Spanish labour market: a public–private sector analysis. Education Economics, v. 13, n. 3, p. 331-347, 2005.
PRAÇA, S.; FREITAS, A.; HOEPERS, B. Political appointments and coalition management in Brazil, 2007-2010. Journal of Politics in Latin America, v. 3, n. 2, p. 141-172, 2011.
ROCHA, W.; EHRL, P.; MONASTERIO, L. Financiamento da educação superior no Brasil: o impacto do programa Fies nos salários dos trabalhadores formais. Pesquisa e Planejamento Econômico, v. 50, n. 2, p. 7-30, 2020.
ROSENBAUM, P. R.; RUBIN, D. B. The central role of the propensity score in observational studies for causal effects. Biometrika, v. 70, n. 1, p. 41-55, 1983.
TANNEN, M. B. New estimates of the returns to schooling in Brazil. Economics of Education Review, v. 10, n. 2, p. 123-135, 1991.
TREVISOL, J. V.; MAZZIONI, L. A universalização da Educação Básica no Brasil: um longo caminho. Roteiro, v. 43, p. 13-46, 2018.
WANG, Y.-D., YANG, C. and WANG, K.-Y. Comparing Public and Private Employees’ Job Satisfaction and Turnover. Public Personnel Management, 41, 557-573, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista do Serviço Público

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- A RSP adota a licença Creative Commons (CC) do tipo Atribuição – Uso Não-Comercial (BY-NC).
- A licença permite que outros remixem, adaptem e criem obra licenciada, sendo proibido o uso com fins comerciais.
- As novas obras devem fazer referência ao autor nos créditos e não podem ser usadas com fins comerciais, porém não precisam ser licenciadas sob os mesmos termos dessa licença.
- Ao publicar o artigo na RSP, o autor cede e transfere para a ENAP os direitos autorais patrimoniais referentes ao artigo.
- O artigo publicado na RSP não poderá ser divulgado em outro meio sem a devida referência à publicação de origem.
- O autor que tiver o artigo publicado na RSP deverá assinar o Termo de Concessão de Direitos Autorais (em momento oportuno a editoria da Revista entrará em contato com o autor para assinatura do Termo).