Institutionalization of Afro-Brazilian studies and the struggle against racism in the higher education curriculum
DOI:
https://doi.org/10.21874/rsp.v76ib.10818Keywords:
Afro-Brazilian studies centers, education of ethno-racial relations, public federal universities and institutes, policies of racial equalityAbstract
This research analyzes the institutionalization of the Centers for Afro-Brazilian Studies (NEABs) and their role in improving the racial debate and combating racism in universities. The article presents the results of a quantitative survey of NEABs in federal universities and institutes. Initially, there search traces the timeline of the institutionalization of afro-Brazilian studies in comparison with the history of black mobilizations in academia. The Center for Afro-Oriental Studies (CEAO) was the first Afro-Brazilian studies center created in 1959attheFederal University of Bahia. Despite the creation of units in the 1950s and 1980s, the number of NEABs increased during the debate on affirmative action from the 2000s onwards. The spaces for Afro-Brazilian studies have different name sand are linked to different structures in Higher Education Institutions. The current research is based on Alkalimat’s (2013) model on survey about black studies departments and centers. The research was conducted on the websites of Brazilian federal institutions. The survey identified 133 NEABS and NEABIS in higher education institutions. Then, we developed cartographic representations of the spatial distribution of NEABs in Brazil. This representation identified the concentration of NEABS and NEABIs in the Southeast; and the concentration in certain states such as São Paulo and Rio de Janeiro.
Downloads
References
ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISADORES/AS NEGROS/AS – ABPN (website). 2021. Consórcio Nacional de Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros. 2021. Disponível em: https://www.abpn.org.br/consorcio-de-neabs. Acessado em: 06 set. 2021.
ALKALIMAT, A. 2007. Africana studies in the U.S. University of Toledo, March 2007. Available at eblackstudies.org.
ALKALIMAT, Abdul; BAILEY, Ronald; BYNDOM, Sam; MCMILLION, Desiree; NESBITT, La Tasha; WILLIAMS, Kate; ZELIP, Brian. African American Studies 2013: A National Web-Based Survey. 29 pages. University of Illinois at Urbana Champaign Department of African American Studies, 2013. Disponível em: http://afro.illinois.edu.
ANDREWS, George. Black political mobilization in Brazil, 1975–1990 In: ANDREWS,. G. R. et al.(eds.). The social construction of democracy, 1870–1990. New York University Press, 1995.
ARCHELA, R. S.; THERY, H. Orientação metodológica para construção e leitura de mapas temáticos. Confins (Paris) , v. 3, p. 1-14, 2008. DOI: https://doi.org/10.4000/confins.3483
BASTIDE, Roger. Estudos afro-brasileiros. São Paulo: Editora Perspectiva, 1973.
BRASIL. Lei nº 10.639/2003 – Lei de História e Cultura Afro-Brasileira. 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 27 dez. 2023.
BRASIL. Lei nº 12.527/2011– Lei de Acesso à Informação. 2011. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm. Acesso em: 18 maio 2021.
BRASIL. Resultado de Habilitação, Edital nº 01/2018, Seleção De Organizações Da Sociedade Civil Sem Fins Lucrativos para Integrar o Conselho Nacional de Promoção da Igualdade Racial (CNPIR). 2018. https://www.gov.br/mdh/ptbr/assuntos/noticias/2018/outubro/cnpir-mdh-divulga-resultado-das-entidades-dasociedade-civil-habilitadas-para-integrar-o-bienio-20192020/HABILITAOELEIOCNPIR.pdf
BRASIL. INEP. Censo da Educação Superior, 2023. In: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior. Acesso em: 15 nov. 2024.
BROWN, Cecil. Dude, where's my black studies department? The disappearance of black Americans from U.S. universities. Terra Nova, 2007.
BORGES, R. CEFET/RJ, combate ao racismo e produção de conhecimento: o mestrado em relações étnico raciais. Educação &Tecnologia, v. 20, n.p. 50-60, 2016. Recuperado de: https://www.periodicos.cefetmg.br/index.php/revista-et/article/view/715/588
BOTTON, Angela Elis; BRENO, Arthur Stürmer. Uma perspectiva espacial para as ações inclusivas no Instituto Federal Farroupilha – IFFAR: Ciências e Educação, v. 6, n.8, p. 61-71, 2020. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/131.
CAMPOS, Deivison Moacir Cezar de. O grupo Palmares (1971-1978):um movimento negro de subversão e resistência pela construção de um novo espaço social e simbólico. Dissertação (Mestrado em História). Porto Alegre: PUCRS, 2006.
DAWKINS, M. P.; BRADDOCK II, J. H.; THEUNE, F. et al.The status of black studies at public institutions after the University of North Carolina at Chapel Hill academic scandal, p.441–459 (2021). https://doi.org/10.1007/s12111-021-09547-1
DOMINGUES, Petronio. O mito da democracia racial e mestiçagem no Brasil (1889 – 1930). Diálogos Latinoamericanos, Universidad de Aarhus, n. 010, 2005.
GOMES, Arilson dos Santos. Congresso Nacional do Negro de 1958. Revista África e Africanidades, Ano 2, n. 6, p. 5 a 29 ago.2009. ISSN 1983-2354
GUTMAN, Guilherme. Criminologia, Antropologia e Medicina Legal. Um personagem central: Leonídio Ribeiro. Revista Latinoamericana de Psicopatologia Fundamental [online], v. 13, n. 3, p. 482-497, 2010. Acesso em: 9 de junho de 2021. <https://doi.org/10.1590/S1415-47142010000300008>.
HANCHARD, Michael George. Orpheus and power: the movimento negro of Rio de Janeiro and São Paulo, Brazil 1945-1988. Princeton, NJ: Princeton University Press, 1994.
JOHNSON III, Ollie A.; HERINGER, Rosana. Race, politics, and education in Brazil: affirmative action in higher education. New York: Palgrave Macmillan Publishers, 2015. xi + 247 pp.
LIMA, Silvia Maria Amorim. A permanência de estudantes negros(as) na Universidade Federal do Paraná: aspectos material e simbólico. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
MARABLE, M. Black studies and the racial mountain. Souls, v. 2, n. 3, p. 17-36, 2000. https://doi.org/10.1080/10999940009362222
MARABLE, M. Beyond Brown: the revolution in black studies. The Black Scholar, v. 35, n. 2, p. 11-21, 2005. https://doi.org/10.1080/00064246.2005.11413307
MARTINS, André Ricardo Nunes. A polêmica construída: racismo e discurso da imprensa sobre a política de cotas para negros. 2004. 210 f. Tese (Doutorado em Linguística) Universidade de Brasília, Brasília, 2004.
MARTINS, S.; IORUBA, T.; GOMES, F. Redemocratizando na raça: sobre memórias, intelectuais negros e movimentos sociais contemporâneos. Rev. História: Questões & Debates, Curitiba, Editora UFPR, v. 63, n.2, p. 195-210, jul./dez 2015.
MARTINS, Luci Helena Silva; SOUZA, Valeska Rodrigues de. O NEABI e a educação para asrelações étnico-raciais. RELACult - Revista Latino-Americana de Estudos em Cultura e Sociedade, v.07, ed. especial, artigo nº 1983, mar.2021.
MEC. Plano Nacional de Implementação das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afrobrasileira e Africana. MEC/SEPPIR, 2009.
MEC. Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros (NEABI). Ministério da Educação (Website). 2021. Disponível em: http://etnicoracial.mec.gov.br/18-links/80-nucleos-de-estudos-afro-brasileiros-n. Acesso em: 06 set. 2021.
NEGREIROS, D.F. Educação das relações étnico-raciais: avaliação da formação de docentes [online]. São Bernardo do Campo, SP: Editora UFABC, 2017. 172 p. ISBN: 978-85-68576-94-6. https://doi.org/10.7476/9788568576946
OLIVEIRA, Gilson Brandão de. Agostinho da Silva e o CEAO: a primeira experiencia institucional dos estudos africanos no Brasil. Dissertação (Mestrado em História Social) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.
PASSOS, Ana Helena Ithamar. Reflexão acadêmica e afrodescendência: um estudo da contribuição de três núcleos de pesquisa de universidades do Rio de Janeiro para o enfrentamento do racismo no Brasil. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.
PIRES, Mara Fernanda Chiari. Docentes negros na universidade pública brasileira: docência e pesquisa como resistência e luta. 200 p. Tese (doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2014. Disponível em: <http://www.repositorio.unicamp.br/handle/REPOSIP/253910>. Acesso em: 24 ago. 2018.
RATTS, Alex. Encruzilhadas por todo percurso: individualidade e coletividade no movimento negro de base acadêmica. In: PEREIRA, Amauri Mendes; SILVA, Joselina da. (orgs.). Movimento Negro Brasileiro: escritos sobre os sentidos de democracia e justiça social no Brasil. Belo Horizonte-MG: Nandyala Livros e Serviços Ltda, 2009.Vol. 1, p. 81-108.
REIS, Luiza Nascimento dos. O que a Afro - Ásia tem? África na revista do Centro de Estudos Afro-Orientais (1965-1995). Anais ANPUH – XXV Simpósio Nacional de História – Fortaleza, 2009.
SANTOS, Sales Augusto dos (org.). Ações afirmativas e combate ao racismo nas américas. Brasília: Ministério da Educação, UNESCO, 2005.
SANTOS, Sales Augusto dos. A metamorfose de militantes negros em negros intelectuais. Mosaico, Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, p. 102 - 125, jun. 2011.
SANTOS, Natália Neris da Silva. A voz e a palavra do Movimento Negro na Assembleia Nacional Constituinte (1987/1988): um estudo das demandas por direitos. 2015. 205f.
SEGURA-RAMÍREZ, Héctor Fernando. Revista Estudos Afro-Asiáticos (1978-1997) e relações raciais no Brasil: elementos para o estudo do sub-campo acadêmico das relações raciais no Brasil. Campinas, SP: UniCamp, 2000.
SILVA, Joselina da. A união dos homens de cor: aspectos do movimento negro dos anos 40 e 50. Estudos Afro-Asiáticos [online],v. 25, n. 2, p. 215-235, 2003.Acesso em: 4 de agosto 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/S0101-546X2003000200002>. Epub 07 Jul 2004. ISSN 1678-4650. https://doi.org/10.1590/S0101-546X2003000200002.
SISS, A.; BARRETO, M. A. S. C.; OLIVEIRA, O. F. Processos formativos e as contribuições dos Núcleos de Estudos Afro-brasileiros da UFES e da UFRRJ. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 14, n. 34 p.181-190, 2013. http://www.periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/article/view/1597/1176 >.
SKOLAUDE, Mateus Silva. Entre escritos e eventos: Gilberto Freyre e o congresso Brasileiro [Recurso Eletrônico] / Mateus Silva Skolaude, Matheus Silveira Lima. - - Vitória da Conquista: Edições Uesb, 2020.
ZULU, Itibari M. Dude, Where's my black studies department? The quagmire of interdisciplinary black diaspora studies. The Journal of Pan African Studies, v. 12, n. 7, p. 1-7, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista do Serviço Público

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
- A RSP adota a licença Creative Commons (CC) do tipo Atribuição – Uso Não-Comercial (BY-NC).
- A licença permite que outros remixem, adaptem e criem obra licenciada, sendo proibido o uso com fins comerciais.
- As novas obras devem fazer referência ao autor nos créditos e não podem ser usadas com fins comerciais, porém não precisam ser licenciadas sob os mesmos termos dessa licença.
- Ao publicar o artigo na RSP, o autor cede e transfere para a ENAP os direitos autorais patrimoniais referentes ao artigo.
- O artigo publicado na RSP não poderá ser divulgado em outro meio sem a devida referência à publicação de origem.
- O autor que tiver o artigo publicado na RSP deverá assinar o Termo de Concessão de Direitos Autorais (em momento oportuno a editoria da Revista entrará em contato com o autor para assinatura do Termo).