Blacking university teaching

preliminary results of the policy of reserving vacancies for black candidates in public competitions for federal teaching positions at the federal university of Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21874/rsp.v76ib.10794

Keywords:

public competition, vacancy reservation, teaching quotas, racial quotas, people with disabilities

Abstract

Law nº.12.990, enacted in 2014 and which reserves 20% of vacancies in public competitions for black people, was conceived as a way to address the great asymmetries that exist between population groups in the Brazilian public service. In Brazilian universities, in general, and in competitions aimed at teaching staff, in particular, the existence of the aforementioned law have not been sufficient to guarantee the effective occupation of the vacancies provided. At the Federal University of Minas Gerais (UFMG), the difficulty in effectively applying vacancy reservations for black people is related to the sui generis way of organizing selection processes for teachers, decentralized by academic departments and areas of knowledge. Given this scenario, the central objective of this article is to present and discuss some strategies put into practice to guarantee the effective application of current legislation in public examinations for federal teaching at UFMG, based on the proposition of the Racial Disparity Indicator (IDR), in vacancies reserved for black people. After mapping the scenarios of racial disparities in UFMG academic units and defining, based on IDR/UFMG, the units that would receive reserved places, we observed a significant change in the occupancy of these reserved places. If, between 2015 and 2022, in the first years of law 12990 being in force, we had only three vacancies filled by black quota professors, in 2023, under the new centralized policy of UFMG, we had the approval of 15 professors in this modality of reserved places.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosana da Silva Pereira, Universidade de Brasília (UnB), Brasília – DF, Brasil

PhD candidate in Sociology at the University of Brasília (UnB). Master's degree in Education (Knowledge and Social Inclusion) from the Federal University of Minas Gerais (UFMG). Specialist in Sociology of Education and Culture. Bachelor's degree in Social Sciences from the Federal University of Recôncavo da Bahia (UFRB).

Rodrigo Ednilson de Jesus, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

Doctorate in Education, with postdoctoral studies at the Centre for Social Studies at the University of Coimbra (UC). Master's degree in Sociology and Bachelor's degree in Social Sciences from the Federal University of Minas Gerais (UFMG). Professor at the Federal University of Minas Gerais.

References

ARTES, Amélia. Dimensionando as desigualdades por sexo e cor/raça na pós-graduação brasileira. Educação em Revista, UFMG [en linea], v. 34,. 2018, p. 01 - 23. https://doi.org/10.1590/0102-4698192454 Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=399365005077. Acesso em: 20 mar. 2018.

BRASIL. Supremo Tribunal Federal. ADC 41. Relator: Ministro Roberto Barroso. Publicado no DJ de 17/08/2017. Disponível em: http://stf.jus.br/portal/processo/verProcessoAndamento.asp?numero=41&classe=ADC&origem=AP&recurso=0&tipoJulgamento=M. Acesso em: 21 mar. 2024.

BRASIL. Presidência da República. Lei 12.772 de 28 de Dezembro de 2022. Dispõe sobre a estruturação do Plano de Carreiras e Cargos de Magistério Federal; sobre a Carreira do Magistério Superior, de que trata a Lei nº 7.596, de 10 de abril de 1987; sobre o Plano de Carreira e Cargos de Magistério do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico e sobre o Plano de Carreiras de Magistério do Ensino Básico Federal, de que trata a Lei nº 11.784, de 22 de setembro de 2008; sobre a contratação de professores substitutos, visitantes e estrangeiros, de que trata a Lei nº 8.745 de 9 de dezembro de 1993; sobre a remuneração das Carreiras e Planos Especiais do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira e do Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, de que trata a Lei nº 11.357, de 19 de outubro de 2006; altera remuneração do Plano de Cargos Técnico-Administrativos em Educação; altera as Leis nºs 8.745, de 9 de dezembro de 1993, 11.784, de 22 de setembro de 2008, 11.091, de 12 de janeiro de 2005, 11.892, de 29 de dezembro de 2008, 11.357, de 19 de outubro de 2006, 11.344, de 8 de setembro de 2006, 12.702, de 7 de agosto de 2012, e 8.168, de 16 de janeiro de 1991; revoga o art. 4º da Lei nº 12.677, de 25 de junho de 2012; e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12772.htm. Acesso em: 15 ago. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei 12.990 de 09 de Junho de 2014. Dispõe sobre reserva aos negros 20% (vinte por cento) das vagas oferecidas nos concursos públicos para provimento de cargos efetivos e empregos públicos no âmbito da administração pública federal, das autarquias, das fundações públicas, das empresas públicas e das sociedades de economia mista controladas pela União. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12990.htm. Acesso em: 15 fev. 2022.

BRASIL. Presidência da República. Decreto 9.508 de 24 de Setembro de 2018. Dispõe sobre as pessoas com deficiência percentual de cargos e de empregos públicos ofertados em concursos públicos e em processos seletivos no âmbito da administração pública federal direta e indireta. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/decreto/d9508.htm Acesso em: 18 maio 2022.

CARVALHO, José Jorge de. O confinamento racial do mundo acadêmico brasileiro. Revista USP, n. 68, p. 88-103, 2006. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i68p88-103. Acesso em: 21 mar. 2024.

DUARTE; Evandro Piza; FERREIRA, Gianmarco Loures. Sub-representação legal nas ações afirmativas: a Lei de Cotas nos concursos públicos. A&C – Revista de Direito Administrativo & Constitucional, Belo Horizonte, ano 17, n. 70, p. 199-235, out./dez. 2017. https://doi.org/10.21056/aec.v17i70.494 Disponível em: http://www.revistaaec.com/index.php/revistaaec/article/view/494. Acesso em: 10 fev. 2024.

JESUS, Rodrigo Ednilson. Quem quer (pode) ser negro no Brasil? Belo Horizonte: Autêntica, 2021.

JESUS, Rodrigo Ednilson; RIBEIRO, Regina Céli Fonseca; MIRANDA, Juliana Torres de; VIANA, Luciana de Gouvêa; CASTRO E SILVA, Ana Lydia Reis de. Critérios e procedimentos para efetiva aplicação da política de reserva de vagas para candidatos negros e pessoas com deficiência nos concursos públicos para cargos do magistério federal na Universidade Federal de Minas Gerais. In: Colóquio Internacional de Gestão Universitária, 21., 2023, Cidade de Loja, Equador. Disponível em: https://ufmg.br/storage/3/5/7/9/35797e5237ac0ae560c72aefbe80e4bc_16708430756751_1376936075.pdf. Acesso em: 20 jan. 2024.

MELLO, Luiz.; RESENDE, Ubiratan Pereira. Concursos públicos para docentes de universidades federais na perspectiva da Lei nº 12.990/2014: desafios à reserva de vagas para candidatas/os negras/os. Sociedade e Estado, v. 34, p. 161-184, 2019. https://doi.org/10.1590/s0102-6992-201934010007

NASCIMENTO, Maria Isabel do; FIGUEIREDO, Emily Nelson; COSTA, Juliana dos Santos; TRINDADE, Juliana Garcia Alves da; OLIVEIRA, Thiago Gomes de. Pessoas com deficiência trabalhando como docentes na educação superior/People with Disabilities Working as Professors in Higher Education. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, v. 15, n. 56, p. 482-494, 2021. https://doi.org/10.14295/idonline.v15i56.3137

SANTOS, Juliana Silva; COLEN, Natália Silva; JESUS, Rodrigo Ednilson (orgs.). Duas décadas de políticas afirmativas na UFMG: debates, implementação e acompanhamento. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2018.

VAN PETTEN, Adriana Maria Valladão Novais; ROCHA, Terezinha Cristina da Costa; BORGES, Adriana Araújo Pereira. Política de cotas na universidade federal de Minas Gerais: uma análise do perfil dos alunos com deficiência. Revista Diálogos e Perspectivas em Educação Especial, v. 5, n. 1, p. 127-140, 2018. https://doi.org/10.36311/2358-8845.2018.v5n1.10.

Published

2025-12-15

How to Cite

da Silva Pereira, R. ., & Ednilson de Jesus, R. . (2025). Blacking university teaching: preliminary results of the policy of reserving vacancies for black candidates in public competitions for federal teaching positions at the federal university of Minas Gerais. Revista Do Serviço Público, 76(b), 135-158. https://doi.org/10.21874/rsp.v76ib.10794

Issue

Section

Edição especial - Raça, racismo e equidade racial (encerrada)