Barriers to the implementation of public policies for urban mobility

a study in Greater Florianópolis

Authors

  • Milena Pales Quaresma de Oliveira Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis – SC, Brasil 0009-0003-6905-6045
  • Bernardo Meyer Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis – SC, Brasil 0000-0003-1915-8695
  • Nairon Nícolas da Silva Gomes Universidade Federal de Santa Catarina 0000-0003-0480-4391
  • Ana Cristina de Amorim Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis – SC, Brasil 0000-0002-5149-3736

DOI:

https://doi.org/10.21874/rsp.v76i3.11201

Keywords:

PLAMUS, urban mobility, implementation barriers

Abstract

This study aims to analyze how the barriers presented in the model developed by Wu, Ramesh, and Howlett (2014) impacted the implementation of public policies suggested by PLAMUS in Florianópolis Metropolitan Area. The theoretical framework used is based on urban mobility, public policies, and public policy implementation barriers. This research had a qualitative and descriptive character, utilizing primary data obtained through semi-structured interviews and direct observation, as well as secondary data from official documents and reports. The main results of the research highlighted that political barriers, such as weak political support and bureaucratic opposition, were the most impactful. Following that, analytical barriers related to poor plan design and lack of legislative updates, and lastly operational barriers, such as limited financial resources and weak coordination among municipalities. The results indicated that PLAMUS, despite being a technically solid plan, had its implementation hindered by a lack of alignment among political actors and the absence of an integrated governance structure. As a theoretical contribution, this study offers insights for public managers on how to overcome the barriers to implementing complex public policies, such as those related to urban mobility.

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Author Biographies

Milena Pales Quaresma de Oliveira, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis – SC, Brasil

Doutoranda e Mestre em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bacharela em Administração pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB)

Bernardo Meyer, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis – SC, Brasil

Doutor em Administração pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Mestre em Administração de Empresas pela DePaul University. Bacharel em Administração pela Universidade do Estado de Santa Catarina (ESAG/UDESC).

Nairon Nícolas da Silva Gomes, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em Administração e Mestre em Tecnologias da informação e comunicação pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialista em Gestão Pública pelo Instituto Federal (IFSC). Bacharel em Administração de Empresas pela Faculdade Intercultural da Amazonia (FIAMA).

Ana Cristina de Amorim, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Florianópolis – SC, Brasil

Doutoranda em Administração na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Mestre em Administração pela Pontifícia Universidade Católica (PUC-PR). Especialista em Docência para Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal (IFES).

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Published

2025-10-01

How to Cite

Pales Quaresma de Oliveira, M., Meyer, B., Nícolas da Silva Gomes, N., & Cristina de Amorim, A. (2025). Barriers to the implementation of public policies for urban mobility: a study in Greater Florianópolis. Revista Do Serviço Público, 76(3), 460-483. https://doi.org/10.21874/rsp.v76i3.11201