Combining practice and teaching: the use of active methodologies for building capacity and solving challenges in the Government of the State of Minas Gerais
Keywords:
schools of government, active teaching methodologies, problem-based learning, design thinkingAbstract
Active problem-based teaching and learning methodologies are becoming more present in the reality of educational institutions as they promote student protagonism and enhance the development of new skills, such as critical analysis for problem solving. This article aims to present the experience of the João Pinheiro Foundation School of Government in carrying out the Applied Project II discipline for undergraduate students in the Higher Public Administration Course, conducted in partnership with the State Department of Planning and Management to the identification of real demands of the Government of Minas for improvements in services and channels of assistance to the citizen.
Downloads
References
AZEVEDO, Celina Borges. Metodologia Científica ao Alcance de Todos. Barueri: Manole, 2013.
BARROWS, Howard. Problem-Based, Self-directed Learning. JAMA: The Journal of the American Medical Association, 250(22), 3077,1983.
BONWELL, Charles; EISON, James. Active learning: creating excitement in the classroom. Washington, DC: Eric Digests, 1991.
BROWN, Tim. Design Thinking. Harvard Business Review, Jun: 84–92, 2008.
BROWN, Tim; WYATT, Jocelyn. Design Thinking for Social Innovation. Stanford Social Innovation Review, Winter: 30–5, 2010.
CAREAGA-Tagüeña Maite; SANABRIA-Pulido Pablo. Use of active learning strategies in public affairs education: advances and lessons from the scholarship and the practice.
Teaching Public Administration. April 2021.
DIEHL, Astor Antônio; TATIM, Denise Carvalho. Pesquisa em Ciências Sociais Aplicadas: métodos e técnicas. São Paulo: Prentice Hall, 2004.
EISON, Jim. Using Active Learning Instructional Strategies to Create Excitement and Enhance Learning. Tampa, FL: University of South Florida. 2010
FREITAS, Raquel Aparecida Marra da Madeira. Ensino por problemas: uma abordagem para o desenvolvimento do aluno. Educação e Pesquisa, São Paulo. 38: p. 403-18, 2012.
GRAAFF, Erik; KOLMOS, Anette. Characteristics of problem-based learning, International Journal of Engineering, v. 19, n. 5, p. 657-662, 2003.
GOODMAN, Doug. Problem-based Learning in the MPA Curriculum, Journal of Public Affairs Education, v.14, n.2, p.253-270, 2008. DOI: 10.1080/15236803.2008.12001523
LOVATO, Fabrício; MICHELOTTI, Angela; SILVA, Cristiane; LORETO, Elgion. Metodologias ativas de aprendizagem: uma breve revisão. Acta Scientiae, 20. 2018
MINAS GERAIS. Coletânea de Inovação e Modernização na Gestão Pública - guia para inovação na gestão pública. V. 1, 2018. Disponível em: http://www.planejamento.mg.gov.br/pagina/gestao-governamental/inovacao/coletanea-de-ino
vacao-e-modernizacao-na-gestao-publica.
MINAS GERAIS. Pesquisa de experiência do usuário: aplicação na gestão pública, 2021. Disponível em: https://www.planejamento.mg.gov.br/sites/default/files/documentos /inovacao/ livro_labmg_-_ pesquisa_de_experiencia_do_usuario.pdf
OCDE. Competências para Inovação no Setor Público, 2017.
OSBORN, Alex F. Applied Imagination: Principles and procedures of creative writing. 2012.
PINHEIRO, Tennyson; ALT, Luis. Design Thinking Brasil - empatia, colaboração e experimentação para pessoas, negócios e sociedade. Elsevier, 2011.
PINTO, C.P.; SCHEIDEGGER, A.P.G.; GAUDÊNCIO, J.H.D; TURRIONI, J.B. Planejamento, condução e análise do método de avaliação de uma disciplina do curso de engenharia de produção fundamentada na aprendizagem baseada em problemas, Revista Produção, v.. 15 n. 2, p. 671-695. 2015.
SILVA, Anielson Barbosa; BISPO, Ana Carolina Kruta de Araújo; RODRIGUEZ, Danilo Goncalves; VASQUEZ, Francisco Ialyson Felipe. Problem-based learning: a proposal for structuring PBLand its implications for learning among students in an undergraduate management degree program. Revista de Gestão, V. 25 Issue: 2, p.160-177, 2018.
SERVA, Maurício; JAIME JÚNIOR, Pedro. Observação participante e pesquisa em administração: uma postura antropológica. RAE-Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 3, p. 64–79, 1995.
STICKDORN, Marc; HORMESS, Edgar; LAWRENCE, Adam; SCHNEIDER, Jacob. This is service design doing: applying service design thinking in the real world. O′Reilly Media Inc., Edição: 1, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista do Serviço Público
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- A RSP adota a licença Creative Commons (CC) do tipo Atribuição – Uso Não-Comercial (BY-NC).
- A licença permite que outros remixem, adaptem e criem obra licenciada, sendo proibido o uso com fins comerciais.
- As novas obras devem fazer referência ao autor nos créditos e não podem ser usadas com fins comerciais, porém não precisam ser licenciadas sob os mesmos termos dessa licença.
- Ao publicar o artigo na RSP, o autor cede e transfere para a ENAP os direitos autorais patrimoniais referentes ao artigo.
- O artigo publicado na RSP não poderá ser divulgado em outro meio sem a devida referência à publicação de origem.
- O autor que tiver o artigo publicado na RSP deverá assinar o Termo de Concessão de Direitos Autorais (em momento oportuno a editoria da Revista entrará em contato com o autor para assinatura do Termo).