Beyond coalition presidentialism

evidence of a subnational pressure in the Brazilian Legislative

Autores/as

Palabras clave:

parliamentary behavior, fiscal federalism, legislative process

Resumen

In Brazil, literature tends to emphasize the political power of the federal executive in the legislative process. The objective of this paper is to revisit the position of prominent actors (federal Executive and party leaders), especially in fiscal matters. In order to do so, we will analyze processes in which the influence of state governments in Congress is visible, with an emphasis on fiscal measures adopted since the 1990s. We used process tracing and content analysis, based on several legislative documents (propositions, technical advice, votes, and technical notes) and 12 interviews of central actors in the process of renegotiating debts that took place in 2018. The subnational governments (governors and mayors) pressure parliamentarians to paralyze any proposal that involves a change in the tax collection system in federated entities. Beyond fiscal matters, the federalist structure has also affected intergovernmental relations in other areas of public policy, such as building the legal framework for basic sanitation. Our results indicate that the centralization of federal Executive power in Brazilian legislative process is not absolute. The articulation by the federal government was fundamental in the construction of agreements. There are incentives linked to an electoral aspect, partisan ideologies, and pressure groups that oppose changes to the rules of sanitation services as well as in many fiscal and budgetary matters.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Adriana de Oliveira Pinheiro, Universidade de Brasília (UnB), Brasília-DF, Brazil

PhD student and Master in Political Science, with emphasis on politics and institutions, in the University of Brasília (UnB), Brazil. Data Analyst at Instituto FSB Pesquisa. My affinity areas are Legislative Studies, Public Policies and Federalism.

 

Suely Mara Vaz Guimarães de Araújo, Instituto Brasileiro de Ensino, Desenvolvimento e Pesquisa (IDP), Brasília-DF, Brazil

Doctor and Master in Political Science - University of Brasília (UnB). Volunteer professor at the Political Science Institute of UnB. Professor in the master's degree in public administration and in the law degree at Brazilian Institute of Education, Development and Research.

Citas

Abranches, Sérgio H. Presidencialismo de coalizão: raízes e evolução do modelo político brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2018a.

__________. Os ciclos do Presidencialismo de Coalizão. Ensaios da Ecopolítica. 2015. Retrievedfrom<http://www.academia.edu/6411308/Os_Ciclos_do_Presidencialismo_de_Coaliz%C3%A3o> Acesso em: 31 jan. 2018b.

__________. Presidencialismo de Coalizão: o Dilema Institucional Brasileiro. Dados: Revista de Ciências Sociais, v. 31, n. 1, pp. 5-38, 1988.

Abrucio, Fernando. Os barões da federação: governadores e redemocratização brasileira. São Paulo: DCP/USP/Hucitec, 1998.

__________,Franzese, C. & Sano, H. Trajetória recente da cooperação e coordenação no federalismo brasileiro: avanços e desafios (Capítulo V). In: Cardoso, José C.; Bercovici, Gilberto. (Org.). República, Democracia e Desenvolvimento: contribuições ao Estado brasileiro contemporâneo. v. 10. IPEA, 2013.

Afonso, José R. Federalismo Fiscal Brasileiro: uma visão atualizada. IDP, 2016a.

__________. Uma História da Lei Brasileira de Responsabilidade Fiscal. In: Crise e Evolução no Direito Regulatório e Financeiro. RDU, Porto Alegre, Edição Especial, pp. 126-154, 2016b.

__________& Silva, Rafael S. Reflexões e Novas Agendas de Pesquisa para os Estudos Legislativos no Brasil. Revista Ibero-Americana de Estudos Legislativos, v. 2, pp. 58-74, 2012.

Arretche, Marta. Continuidades e Descontinuidades da Federação Brasileira: de como 1988 Facilitou 1995. Dados, Rio de Janeiro, v. 52, n. 2, pp. 377-423, 2009.

__________. Quando instituições federativas fortalecem o governo central? Novos estudos – CEBRAP, São Paulo, n. 95, 2013

Brasil. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988.

Bedritichuk, Rodrigo Ribeiro. Da popularidade ao impeachment: Medidas provisórias, mudanças institucionais e a crise política no governo Dilma. Brasília, dissertação de mestrado, Instituto de Ciência Política – UnB. 2016

Bennett, Andrew & Checkel, Jeffrey (orgs.), Process Tracing: from metaphor to analytic tool, Cambridge: Cambridge University Press, 2015.

Bertholini, Frederico & Pereira, Carlos. The price of governing: coalition management costs in Brazil’s presidential system. Revista de Administração Pública (RAP), Rio de Janeiro, vol. 51 n.4, 2017.

Cheibub, J. A., Figueiredo, A. & Limongi, F. Partidos políticos e governadores como determinantes do comportamento legislativo na Câmara dos Deputados, 1988-2006. Dados, v. 52, n. 2, pp. 263-299, 2009.

Collado, Carlos F., Lucio, Pilar Batista & Sampieri, Roberto. Seção 9.6.3 – Análise de Conteúdo. Metodologia de pesquisa. 3 ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2006.

Collier, David, Understanding Process Tracing, Political Science and Politics, 44(4), p. 823-830, 2011.

Fernandes, Antônio S.A. & Wilson, R. H. Mudança Institucional e Gestão Metropolitana no Brasil: O Municipalismo Autárquico e as Finanças Municipais Metropolitanas. Revista de Administração Pública (Impresso), v. 47, pp. 777-800, 2013.

Figueiredo, Argelina & Limongi, Fernando. Executivo e Legislativo na Nova Ordem Constitucional. Rio de Janeiro: FGV; FAPESP, 2001.

Galvão Jr. & Alceu C. et al. Marcos regulatórios estaduais em saneamento básico no Brasil. RAP, Rio de Janeiro, v. 43, n. 1, 2009.

George, Alexander L. & Benett, Andrew. Case Studies and Theory Development in the Social Sciences. EUA: MIT Press, 2004.

Gobetti, Sérgio Wulff. Ajuste fiscal nos estados: uma análise do período 1998-2006. Revista Economia Contemporânea, v. 14, n. 1, pp. 113-140, 2010.

Junqueira, M. D. O., O nó tributário: porque não se aprova uma reforma tributária no Brasil. São Paulo, dissertação de mestrado, Departamento de Ciência Política da Universidade de São Paulo. 2010

Koga, Natália Massaco. Instrumentos de políticas públicas para o enfrentamento do vírus da covid-19: uma análise dos normativos produzidos pelo executivo federal. Diest, nota técnica nº 31. Brasília: IPEA, abr. 2020.

Leite, Cristiane K. S. O processo de ordenamento fiscal no brasil na década de 1990 e a lei de responsabilidade fiscal. São Paulo, tese de doutorado, Departamento de Ciência Política da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, USP, 2005.

Limongi, Fernando P. Presidencialismo e Governo de Coalizão. In: Leonardo Avritzer e Fatima Anastasia. (Org.). Reforma Política no Brasil. Belo Horizonte: Editora da UFMG, pp. 237-257. 2006.

Monteiro Neto, Aristides. Governos estaduais no federalismo brasileiro: capacidades e limitações no cenário atual. Textos para Discussão n° 1894. Brasília: Ipea, 2013.

__________. Governos estaduais no federalismo brasileiro: capacidades e limitações no cenário atual. In : Governos Estaduais no Federalismo Brasileiro: capacidades e limitações governativas em debate. Brasília: Ipea, 2014. Retrieved from: http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=23030

Nicolau, J. Disciplina partidária e base parlamentar na Câmara dos Deputados no primeiro governo Fernando Henrique Cardoso (1995-1998). Dados, Rio de Janeiro, v. 43, n. 4, 1999.

Pereira, C., Power, T. & Renno, L. R. Presidentes, poder de agenda, e as consequências imprevistas da reforma das medidas provisórias. In: Jairo Nicolau; Timothy J. Power. (Org.). Instituições Representativas no Brasil: balanço e reforma. Belo Horizonte: Editora da UFMG, pp. 75-96, 2007.

Renno, L. R. Críticas ao Presidencialismo de Coalizão no Brasil: Processos Institucionalmente Constritos ou Individualmente Dirigidos? In: Reforma Política no Brasil. Belo Horizonte: Editora da UFMG, pp. 259-271, 2006.

Rezende, Aline M. R. T., Carneiro, Ricardo & Rezende, João V. S. Federalismo fiscal e crise das finanças públicas no Brasil: uma análise de indicadores fiscais nos estados de 2007 a 2012. In: Encontro da Anpad XXXVIII. Rio de Janeiro. Anais Anpad, 2014.

Santos, Fabiano. Em Defesa do Presidencialismo de Coalizão. In: Reforma Política no Brasil – Realizações e Perspectivas. Fortaleza: Fundação Konrad Adenauer, pp. 19-38, 2003.

Silva, Rafael S. Beyond Brazilian Coalition Presidentialism: the Appropriation of the Legislative Agenda. BPSR, v. 8, n. 3, 2014. Retrieved from : http://dx.doi.org/10.1590/1981-38212014000100022.

Souza, Celina. Reinventando o poder local: limites e possibilidades do federalismo e da descentralização. São Paulo em Perspectiva, v. 10, n. 3, 1996.

__________. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, n.16, pp. 20-45, 2006.

Tavares, Martus. Vinte anos de política fiscal no Brasil: dos fundamentos do novo regime à Lei de Responsabilidade Fiscal. Revista de Economia & Relações Internacionais, v. 4, n. 7, pp. 79-101, 2005.

Law's Reference :

Law n. 7,976/1989. Concerns about the refinancing by the federal executive of external debt. Brasília, DF. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L7976.htm

Law n. 8,727/1993. Concerns for the refinancing by the Union of internal debt. Brasília, DF. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8727.htm

Complementary Law n. 87/1996. Concerns about the ICMS tax. Brasília, DF. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/LCP/Lcp87.htm

Law n. 9,496/1997. Establishes criteria for the consolidation and refinancing of public debt securities by the federal Executive. Brasília, DF. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9496.htm

Complementary Law n. 101/2000. Establishes public finance standards for fiscal responsibility. Brasília, DF. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/lcp101.htm

Project of Law n. 3,729/2004. Concerns about environmental licensing. Brasília, DF. Retrieved from: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=257161

Law n. 11,445/2007.Establishes national guidelines for basic sanitation. Brasília, DF. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/Lei/L11445.htm

Lawn. 12,351/2010. Concerns about the exploration and production of oil, natural gas and other fluid hydrocarbons. Brasília, DF. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Lei/L12351.htm

Complementary Law n. 148/2014. Concerns about indexation criteria for debt refinancing contracts. Brasília, DF. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/Lcp148.htm

Complementary Law n. 151/2015. Changes Complementary Law n. 148/2014. Brasília, DF. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/Lcp151.htm

Complementary Law n. 156/2016.Establishes the Plan of Assistance to the States and measures to stimulate fiscal rebalancing. Brasília, DF. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/Lcp156.htm

Complementary Law n. 159/2017. Establishes the Tax Recovery Regime of the States. Brasília, DF. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/lcp/Lcp159.htm

Law n. 13,631/2018.for the contracts, addition, renegotiation and renegotiation of credit operations, relating to Complementary Laws n. 148/2014, n. 156/2016 and n. 159/2017 Brasília, DF. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/L13631.htm

Provisional Measure n. 844/2018. Updates the legal framework of basic sanitation in Brazil. Brasília, DF. Status: revogada. Retrieved from: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2018/Mpv/mpv844.htm

Descargas

Publicado

2021-09-30

Cómo citar

de Oliveira Pinheiro, A., & Mara Vaz Guimarães de Araújo, S. (2021). Beyond coalition presidentialism: evidence of a subnational pressure in the Brazilian Legislative. Revista Do Serviço Público, 72(3), 613 - 634. Recuperado a partir de https://revista.enap.gov.br/index.php/RSP/article/view/4699

Número

Sección

Artigos